Hoe breng je je hormonen in balans? Natuurlijke hormoonbalans tips!

Onlangs zette ik mijn hormonale disbalans ervaring online, omdat ik het ZO belangrijk vind om te delen. Want: (hormonale) klachten zijn NIET normaal. Had ik maar 10 jaar eerder gehoord over hormoonbalans voor vrouwen. Zoals beloofd deel ik nog een artikel over het hormonen in balans topic, namelijk met hormoonbalans tips! In dit artikel lees je wat hormonale disbalans is, wat de mogelijke symptomen zijn, praktische tips en boek aanraders.

Hormoonbalans tips

Wat is hormoonbalans & wanneer is het uit balans?

Hormoonbalans is van enorm groot belang voor een gezond lichaam. Hormonen zijn namelijk stofjes die ons lichaam maakt en die allerlei functies en processen in je lichaam regelen (zoals groei & voortplanting).

Voorbeelden van hormonen zijn oestrogeen, progesteron, testosteron en cortisol. Hormoonbalans is letterlijk te vertellen als de situatie waarin je hormonen in balans zijn. Er zijn namelijk ‘gezonde’ levels per hormoon.

Helaas kan het door van alles verstoord worden en dat is tegenwoordig bij een groot deel van de vrouwen het geval. Oorzaken kunnen zijn: ongezonde voeding, te weinig bewegen, veel stress, chemische stoffen etc.

Als je hormonen niet in balans zijn, kun je allerlei klachten hebben en zelfs onvruchtbaar worden. Een puistje of een beetje kramp is nog te doen, maar het kan ontwikkelen tot PCOS, PMS en/of endometriose.

Hormonen uit balans? Klachten & symptomen

Er zijn vele mogelijke klachten die horen bij hormonale disbalans. Uiteraard verschilt dit per persoon en één van de klachten hebben, wil natuurlijk nog niet zeggen dat je hormonen uit balans zijn.

Vaak is er bij disbalans juist sprake van een combinatie van meerdere klachten. Als je dit hebt, ga dan eens na of er mogelijk wat aan de hand kan zijn. Voorbeelden van symptomen zijn:

  • Vermoeidheid
  • Buikpijn (kramp)
  • Lage rugpijn
  • Vocht vasthouden
  • Hoofdpijn (migraine)
  • Moeite met afvallen
  • Food cravings
  • Haaruitval
  • Veel afscheiding
  • Acne (puistjes)
  • Lange menstruaties
  • Hoog of juist laag libido
  • Steken bij de eisprong
  • Slecht slapen
  • Pijnlijke borsten
  • Opgeblazen gevoel
  • Vergeetachtig zijn
  • Onregelmatige cyclus
  • Stemmingswisselingen
  • Abnormale kleur bloed
  • Veel bloedverlies (stolsels)
  • Lage lichaamstemperatuur

Lees mijn artikel met menstruatiecyclus uitleg als je überhaupt weinig weer van hoe dit eigenlijk werkt in je lichaam

Hormoonbalans herstellen

Praktische hormoonbalans tips voor vrouwen

Tot zover mijn inleiding over hormoonbalans en mogelijke klachten van disbalans. Ik wil in dit artikel namelijk vooral tips delen over je hormoonbalans herstellen (na het stoppen met de pil). Er zijn namelijk vele factoren!

Ik heb de factoren onderverdeeld in categorieën en het staat niet per se op volgorde. Het gaat namelijk vaak over meerdere punten die je moet aanpakken om je hormonen in balans te krijgen.

Disclaimer: ik heb hier geen opleiding voor afgerond, maar wel veel onderzoek gedaan en uit ervaring weet ik dat het onderstaande werkt voor mij en vele anderen. Doe echter altijd je eigen research en volg wat goed voelt.

Lifestyle & hormonen 

Wanneer je gaat voor hormoonbalans, zul je moeten gaan voor een betere levensstijl. Enkele belangrijke punten:

  • Vermijd stress, dit verhoogt namelijk je cortisol level. Mindfulness helpt enorm!
  • Pak slapeloosheid aan en slaap voldoende, dit is namelijk essentieel voor je gezondheid.
  • Ga elke dag naar buiten, zelfs als het winter is: daglicht en frisse lucht doet een mens goed.
  • Gebruik natuurlijke producten (zowel cosmetica als bij schoonmaken) i.v.m. hormoonverstoorders.
  • Extra tips die niet de basis zijn maar mogelijk een mooie laatste aanvulling: essentiële olie & edelstenen.

Zorg voor voldoende beweging

We weten allemaal dat het belangrijk is om voldoende te bewegen. Helaas gaan sommigen hier te ver in en juist dat is slecht voor hormoonbalans. Teveel sporten is als stress voor het lichaam, doe dit dus met beleid.

Vooral lopen en fietsen is erg gezond, yoga werkt ook goed (zeker bij stress) en krachttraining mag juist ook. Maar met beleid dus: je kunt het beste kort en intensief trainen (HIIT is een goede vorm).

Over het algemeen wordt een duur van maximaal 45 minuten geadviseerd en maximaal 3 keer per week.

Verander je mindset voor balans

Je verwacht het wellicht niet, maar negatieve gedachten beïnvloeden je gezondheid. Het is zó belangrijk om van jezelf en je lichaam te houden. Keer jezelf niet tegen je lichaam, maar geef het wat het nodig heeft.

Focus je niet op wat je niet meer wilt (puistjes, overgewicht etc), maar op wat je wél wilt (hormoonbalans, stralende huid etc). Ik geloof ook dat diepere heling (onderbewustzijn) nodig is, maar dat is meer spiritueel.

Hormoonbalans voor vrouwen

Voeding = key voor hormoonbalans

Het verband tussen voeding en hormoonbalans is enorm. Als ik moest kiezen, zou deze tip op 1 staan! Hier zijn, zoals met zoveel dingen, vele meningen over. Van paleo tot keto en het ‘hormoonbalansdieet’ (laatste past bij mij):

  • Ik gebruik geen zuivel en soja. Tarwe/gluten minimaliseer ik
  • Ik ben eiwitrijker gaan eten, iets minder carbs en meer gezonde vetten
  • Eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten combineer ik in elke maaltijd
  • Ik houd nog maar 3 maaltijden per dag aan en let hierbij op voedingsstoffen
  • Ik focus vooral op héél véél groente eten, dat is voor mij de basis van lunch & diner
  • Ik vermijd suiker, ongezonde vetten en snelle koolhydraten (low glycemic index)
  • Specifieke favoriete voedingsmiddelen zijn voor mij kaneel, kurkuma en apple cider vinegar

Dat ik dit doe, betekent niet dat je dit 1 op 1 over moet nemen. Doe zeker in dit geval research of vraag hulp van een expert (zie hieronder). Vaak gaat het ook om kijken wat voor jou werkt. Wees niet te streng, want dat geeft stress!

TIP: mijn vegan e-book is hormoonbalans vriendelijk :) 

Supplementen voor hormoonbalans

Als je voeding niet voldoende biedt, kun je wat supplementen toevoegen. In gebruik zelf altijd vitamine D, B12 & jodium. Specifiek voor hormoongezondheid zijn bijvoorbeeld magnesium en ijzer ook van belang.

Er is niet één perfect hormoonbalans supplement. Toch zijn er enkele bekenden zoals DIM, Vitex en Maca. Maar vogel dit niet op eigen houtje uit, want dat kan schade aanrichten. Vraag advies aan een orthomoleculair therapeut.

Lees ook eens mijn artikel over bewust omgaan met je lichaam & medicatie

Hormoontherapeut en/of darmspecialist

Mocht je door de bomen het bos niet meer zien of al aanpassingen gemaakt hebben, maar geen verschil zien: er is hulp. Zelf heb ik ook de stap gezet naar een natuurlijke hormoontherapeute.

Deze zitten door heel Nederland, dus vast ook wel bij jou in de buurt. Je kunt o.a. zoeken via Ralph Moorman, die therapeuten opleidt. Het is daar mogelijk om je hormoonbalans te testen door middel van een anamnese.

Wat ik ook écht aanraad is om darmonderzoek te laten doen. Als je darmflora niet in balans is, heeft dat ook enorme invloed. Je kunt dit oplossen met probiotica, maar dan moet je dus wel weten wat uit balans is.

Hormonen in balans boek

Hormoonbalans boek tips & andere fijne bronnen

Zoals ik hierboven al schreef, heb ik ontzettend veel research gedaan naar hoe je de hormoonbalans kunt herstellen. Er zijn een aantal boek tips en interessante mensen om te volgen, die ik met je wil delen:

Ik hoop dat deze hormoonbalans tips je helpen als je met klachten zit en hier graag wat aan wilt doen. Als je het mij vraag is het een MUST om hier wat aan te doen, want hormoonbalans = gezondheid.

Het is een proces dat tijd nodig heeft, dus houd vol. Je kunt heel veel zelf doen, maar als je er niet meer uitkomt, durf dan hulp te vragen van een goede specialist. Echt, je zult jezelf dankbaar zijn!

Heb jij nog tips die hielpen om je hormonen in balans te krijgen? Laat het zeker even weten :)

Liefs Mariëlle

P.S. op Instagram vind je onder mijn highlight ‘hormonen’ meer over mijn ervaring

Volg:
Deel dit artikel:

4 Comments

  1. 20 januari 2020 / 15:04

    Wat een mega goede tips heb je gegeven, mijn hormoonbalans hoop ik met yoga, gezond eten en fitnessen weer goed te krijgen..

  2. Mariëlle
    Auteur
    20 januari 2020 / 15:47

    Dat zal zeker helpen! :) Goed bezig!

  3. Antje
    25 januari 2020 / 07:49

    Hallo Mariëlle,

    Wanneer je een darmonderzoek wil aanvragen dan kan dit via de huisarts neem ik aan, maar waar vraag je dan op te laten testen? Simpelweg op hormonale disbalans? En zijn er ook speciale centra waar dat kan?

  4. Mariëlle
    Auteur
    25 januari 2020 / 15:59

    Hi Antje, dat kan wel, maar ik heb dit zelf gewoon via een hormoontherapeut gedaan die ook darmtherapeut is. Je kunt hormonale disbalans niet zomaar uit je darmen halen ;) Het gaat er om of je darmenflora in balans is, dáár kun je op laten testen (goede vs slechte bacteriën).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.