Hoe kun je mindful werken? [& tips om je werkdag af te sluiten]

Grote kantoorruimtes vol prikkels zijn voorlopig even niet aan de orde. Maar werken vanuit huis blijkt nu niet per se meer rust te geven. Het aantal burn-outs loopt in deze tijd nog steeds op. Maar ook vóór deze tijd was vooral werken het lastigste stuk van mindfulness. Dit ervoer ik niet alleen zelf, maar hoor ik ook van coachees. In welke sector zij ook werkzaam zijn. En werken doen we nogal wat uren in de week, dus mindful werken kan helpt enorm. Ik vertel je er graag meer over én deel tips om je werkdag af te sluiten, want zeker dat blijkt in deze tijd lastig voor velen.

Mindful werken

Waarom is mindful werken zo belangrijk? 

Steeds meer mensen zijn het beu om altijd maar geleefd te worden, continue stress te ervaren en zoveel te moeten.

Wellicht heb je de film ‘The Matrix’ al eens gezien? Onze maatschappij lijkt hierop, men noemt het ook wel de ratrace.

Het leven op de automatische piloot breekt steeds meer mensen op. Leven we om te werken of werken we om te leven? 

In deze maatschappij moet alles maar sneller, groter en efficiënter. Dit levert veel stress op, we zijn altijd maar druk.

Persoonlijk geloof ik niet dat we 8 uur aan een stuk productief kunnen zijn. Maar dat is bij de meeste bedrijven normaal…

De vraag is hoelang we dit nog volhouden. Ik denk dat zowel werknemers als werkgevers gebaat zijn bij mindful werken.

Waar velen bang zijn dat mindfulness tijdens werk juist zorgt voor minder productiviteit, kan het het juist alleen maar verhogen.

Wat is mindful werken? 

Ik schreef al eerder een uitgebreid artikel over mindfulness, omdat het voor mij en voor mijn coachees dagelijks verschil maakt.

Mindfulness kun je op elk levensgebied toepassen: voor jezelf, maar ook in je relaties en net zo goed in het werk dat je doet.

Je kunt hierbij denken aan één taak tegelijk doen, bekijken wat NU echt relevant is en niet aan één stuk door werken.

Vanuit werknemersperspectief is het denk ik ook belangrijk om jezelf niet te verliezen in je werk, je bént niet je functie.

En vanuit werkgeversperspectief denk ik dat vanuit mindfulness de focus meer mag liggen op kwaliteit i.p.v. kwantiteit.

Persoonlijk geloof ik dat meer aandacht niet alleen de werknemer, maar ook de werkgever én de klant goed zal doen!

Mindfulness werk

Mindfulness tijdens werk: hoe doe je dat?

Maar wat kun je dan precies doen om mindful werken toe te passen? Ik kan je zeggen: een heleboel.

Er zijn heel veel tips die ik met je kan delen, maar probeer vooral wat voor jou(w functie) werkt.

Als je de hele dag telefoontjes pleegt, zal dat wat anders zijn dan iemand die financiële analyses doet.

Maar over het algemeen zul je vele van de volgende mindfulness tips hoe dan ook kunnen toepassen:

  1. Sta op met jezelf, niet met je werk: ofwel volg een morning routine
  2. Zet intenties: voor je werkdag begint, per dagdeel en/of per taak
  3. Stop met multitasken: doe voortaan één ding tegelijk met aandacht
  4. Verdeel wat je moet doen in kleine taken, dit motiveert meer tot actie
  5. Neem genoeg pauze: je bent niet productief ondanks maar dóór rust
  6. Minimaliseer afleiding: leg je telefoon uit het zicht en sluit tabbladen
  7. Zet fijne muziek aan: klassieke muziek schijnt goed te helpen bij werk
  8. Blijf niet de hele dag zitten, want dan stagneert je energie: sta vaker op
  9. Find you rhythm: deel je dag in aan de hand van hoe productief je bent
  10. Trek aan de bel als het teveel wordt: het is aan jou om grenzen aan te geven

Bonus tip: maak werk doen dat je leuk vindt belangrijk. Do what sets your soul on fire, anders brand je op!

Extra: 5 tips om je werkdag af te sluiten

Als je thuis slaapt, kookt, eet, ontspant, sport én werkt, kan het lastig zijn om je werkdag af te sluiten.

Normaal kunnen de meesten van ons een deur achter zich dicht trekken en nog een rit naar huis maken.

Je werk niet los kunnen laten heeft vaak ook met schuldgevoel te maken, maar ik geef je graag wat tips:

  • Doe een korte ademoefening of meditatie om jezelf te resetten 
  • Beëindig je werkdag door na werktijd direct even te gaan wandelen
  • Ruim je bureau/werkspullen op als ritueel ter afsluiting van je werkdag
  • Brand een kaarsje tijdens het werk en blaas die uit als je werkdag voorbij is
  • Spring onder de douche, verander van outfit en je bent klaar voor de avond

Mocht je meer over dit topic willen lezen, dan deel ik graag nog 3 mindful werken boek tips met je.

Wellicht wil je werkgever er wel een voor je vergoeden, je kunt het altijd proberen ;)

Tot slot: productiviteit is niet alles, het mag anders

Vanuit huis werken en voor mezelf werken ben ik al heel wat jaren gewend, ik ga er goed op!

De tips hierboven zijn de aspecten die ik zelf ben gaan toepassen voor mindfulness tijdens werk.

Maar ik heb dus vooral ook geleerd dat productiviteit niet alles is: de mannelijke energie overheerst.

Juist ontspanning is belangrijk voor inspiratie, creativiteit en om focus te kunnen hebben.

Mocht je hulp kunnen gebruiken om meer mindfulness toe te passen, dan help ik je graag. 

Check mijn coachpagina om te zien hoe ik je kan begeleiden naar een bewuster leven. 

Hoe mindful werk jij?

Liefs Mariëlle

Volg:
Deel dit artikel:

2 Reacties

  1. Erik
    28 november 2020 / 19:31

    Hoi Marielle,

    Zo ga komende week een paar tips proberen.
    Ja thuiswerken is wel een uitdaging.
    Heb sinds maart al heel wat gewandeld.

    Fijn weekend,
    Erik

  2. Mariëlle
    Auteur
    29 november 2020 / 12:33

    Goed idee Erik, hoop dat je er baat bij hebt :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.