Ik ben inmiddels bijna een jaar veganist en heb mega veel geleerd over voeding. Niet alleen over dierlijke ingrediënten in producten, maar ook wat de ingrediënten doen met je lijf. Steeds meer ben ik gaan merken hoe ik reageer op bepaalde producten en dat vind ik ontzettend interessant. Wat je eet, draagt écht bij aan hoe je je voelt. En daarom startte ik mijn zoektocht naar het juiste dieet voor mij!

Zoektocht naar het juiste dieet

Van vegetariër naar veganist

Als je mijn blog nog niet zo lang volgt, dan weet je wellicht niet hoe mijn eetpatroon door de jaren heen is veranderd. Tot mijn 21e at ik bijna alles, maar ik werd toen eindelijk vegetariër. Ik wilde dit al zolang als ik me kon herinneren, maar ik mocht het thuis niet. Toen ik uit huis ging, werd ik direct veganist.

Mijn hoofdreden om vegetariër te worden, was het dierenleed waar ik niet aan bij wil dragen. Maar toen ik vegetariër was, besefte ik dat als ik écht geen dierenleed wil, ik het beste veganist kon worden. En dat deed ik dus! Maar buiten dat heb ik voeding altijd interessant gevonden en zeker gezonde voeding.

Whole foods plant based

Zowel buiten als binnen het veganisme heb je natuurlijk allerlei dieetvormen. En ik wil graag duidelijk maken dat ik niet aan écht diëten doe, dat heb ik ook nooit gedaan. Ik zie dat wat ik eet namelijk niet als een dieet voor de korte termijn, maar een levensstijl voor de lange termijn.

Afvallen is dus NIET mijn doel, want ik ben tevreden met mijn gewicht en minder is totaal niet nodig!

Maar als ik dan toch iets moet noemen, komt mijn ‘dieet’ het beste overeen met ‘whole foods plant based‘. Dit omdat ik voornamelijk fruit, groenten, noten, granen en peulvruchten eet. Ik probeer zo min mogelijk geraffineerde suikers te eten en kies bijvoorbeeld altijd voor volkoren producten.

Zoektocht naar het juiste dieet

Maar doordat ik me steeds bewuster werd van voeding, ging ik ook beter letten op het effect van mijn eten op mijn lijf. Ik wil graag een gezond, sterk en strak lijf en veel energie. En ik merkte steeds vaker dat ik na sommige maaltijden een enorme dip en last van mijn buik of huid kreeg.

En dat ben ik beu, ik wil dat niet meer. Daarom ben ik even terug een zoektocht naar het juiste dieet voor mij persoonlijk gestart. Uiteraard vegan, dat wel 😉 Maar ik ben dus aan het ‘onderzoeken’ op welke dingen ik niet goed lijk te reageren.

Tot nu toe probeer ik daarom elke maaltijd vezels met eiwitten en gezonde vetten te combineren, om een dip te voorkomen. Ik kies nu voor zuurdesembrood in plaats van tarwebrood, probeer zo min mogelijk suiker en ongezonde vetten te eten en ben aan het experimenteren met minder gluten eten.

Het resultaat & mijn tips?

Op dit moment weet ik nog niet voldoende om daar echt tot in detail op in te gaan. Maar ik wilde alvast dit artikel met je delen, om te laten weten dat ik hiermee bezig ben en hoe ik dat doe. Ik kreeg er namelijk veel opmerkingen over op Instagram.

De ultieme tip die ik nu in ieder geval al wel met je wil delen, is het bijhouden van een eetdagboek. Het lijkt zo simpel, maar het werkt écht. Houd elke maaltijd & snack die je eet bij en schrijf ook op hoe je lijf daarop reageert. Dankzij je eetdagboek zul je na een tijdje patronen gaan zien.

Binnenkort deel ik mijn ervaring. In hoeverre ben jij bewust bezig bent met voeding? Let me know!

Liefs Mariëlle

P.S. benieuwd naar wat ik zoal eet? Check dan mijn food diary 1, food diary 2what I eat in a day video.