Altijd tijd tekort? Werk aan je tijd mindset!

Herken jij je in het volgende? Stress ervaren, vaak moeten haasten, altijd druk zijn, nooit genoeg tijd hebben… Ik weet hoe dat voelt, want zo ging het bij mij vroeger ook. Plannen, time management, efficiëntie: ik was helemaal into it. Maar toch had ik nóg altijd tijd tekort. Toen ik bewuster ging leven ontdekte ik dat ik mijn tijd mindset kon veranderen en wát een verschil heeft dat gemaakt. Dit artikel zou je leven zomaar eens kunnen veranderen ;)

Tijd mindset tips

Van tijd tekort naar werken aan je tijd mindset

Wil jij meer uren in een dag hebben, om meer tijd de hebben voor leuke dingen waar je nu niet aan toekomt?

Aan je tijd mindset werken is een uitdaging in een maatschappij waar alles groter en sneller moet. We zijn altijd maar druk

En zelfs met alle efficiëntie stappen en time management tricks hebben we alsnog steeds minder tijd én zijn we (nog steeds) ongelukkig!? Joehoe, er gaat hier iets gruwelijk mis ;)

We zijn niet alleen druk qua agenda, maar (vooral) ook in ons hoofd. En oh wee als er dan een afspraak uitloopt of iemand komt te laat, dan zijn we niet te genieten of balen we (van onszelf).

Tijd tekort tips

Tijd mindset: het is maar hoe je er in staat

Je mindset is van énorm belang (lees mijn artikel over gedachten) en zelfs op het gebied van tijd kun je veel doen. Aller eerst is het goed om te beseffen dat je door te stressen écht niet meer tijd krijgt.

Bovendien zouden we eens anders moeten gaan kijken naar ‘druk zijn’. Volgens het boek ‘Nooit meer te druk‘ gebruiken we het als smoes of om ons maar goed genoeg te voelen (want ‘niet druk = lui’).

Als je meer tijd wilt overhouden dan zul je prioriteiten moeten stellen en misschien vaker nee moeten zeggen. Er zitten immers maar 24 uren in een dag en al ga je op je kop staan: meer krijg je er niet.

Bovendien kan er gewerkt worden aan ons lineaire denken over het resultaat van hard werken en overwerken. Je kúnt niet 8 uur productief zijn en meer werken betekent niet per se een beter resultaat.

In Japan gaan er zelfs mensen dood door overwerken (Karoshi). Je kunt kiezen: leven om te werken of werken om te leven. It’s up to you!

En weet je wat interessant is? Volgens Parkinson’s Law gebruiken we de tijd die we hebben. Dat kan in je voordeel werken als je slim gebruikt maakt van je tijd of in je nadeel.

Meer tijd over houden

Vanuit mindfulness: leven in het nu

Ook vanuit mindfulness kunnen we kijken naar het idee van tijd. Wanneer je de hele tijd bezig bent met wat er nog moet gebeuren, dan ben je vooral bezig met de toekomst in plaats van het nu.

Door aandachtig te zijn kun je voelen wat het met je doet als je denkt in een tekort aan tijd. Let maar eens op: als je gehaast de straat op gaat, kun je nét dan vaak rekenen op irritaties, rode stoplichten en file.

Tijd is vaak iets wat we willen controleren (want dan heeft ons ego het idee dat we veilig zijn), maar dat kan gewoon niet helemaal. Je kunt uiteraard plannen, maar je weet nooit 100% zeker hoe iets loopt.

Mindfulness leert je om meer in het nu te zijn (dus niet in je hoofd, maar waar je voeten zijn) en om die controle wat meer los te laten.

Spiritueel gezien: tijd is een illusie 

We kunnen nog een stapje dieper gaan. Je kent misschien wel het gezegde dat tijd een illusie is (Einstein). Als je moet wachten duurt een uur veel langer, als je druk bent lijkt een uur korter te duren.

Wij mensen hebben het concept van tijd ‘gemaakt‘. Aan het verleden kun je niets meer veranderen en in de toekomst kun je nu nog niets doen. Het enige waar je NU wat kunt doen is HIER.

Volgens de Law of Attraction geldt dat als je denkt in een tekort aan tijd (haasten is hier een uiting van), je hier alleen maar meer van aan zult trekken (dus die file of iemand die te laat komt etc.).

Interessant is het verschil in denken over tijd in China en in het Westen. Chinezen gaan spiritueler en losser met tijd om. Als je hier meer over wilt weten, lees dan het boek ‘Waarom Chinezen meer tijd hebben‘.

Beter leren plannen

Hoe kun je aan je tijd mindset werken?

Hopelijk heb je heel wat vernieuwende inzichten gehaald uit het bovenstaande. Maar wat kun je nu praktisch doen om meer tijd over te houden en aan je tijd mindset te werken?

Dat gaat helaas niet om een quick fix. We hebben namelijk allemaal gewoontes, ook als het aankomt op hoe we met tijd omgaan. Toch som ik graag tips voor je op:

  • Onderzoek jouw (beperkende) overtuigingen over het tijd idee
  • Leer om vaker te vertragen, lees hiervoor mijn artikel over slow living
  • Plan ruimer, ofwel wat meer tijd dan nodig en vrije plekjes tussendoor
  • Houd bij hoeveel tijd je verliest met doelloos scrollen op je telefoon: zonde!
  • Leuk feitje: ik heb niet eens een klok of horloge, probeer eens wat dat doet ;)
  • Minimaliseer: qua spullen (minder poetsen & keuzes), maar ook in je agenda
  • Loopt iets uit of komt iemand te laat? Wees dankbaar voor extra tijd voor jezelf
  • Gebruik de affirmatie: vandaag heb ik meer dan genoeg tijd voor wat ik wil doen

Het mooie is dat ik niet alleen zelf profijt heb van mijn tijd mindset (ik ervaar minder stress), ook anderen profiteren hiervan. Ik ben er gezelliger door en heb écht tijd voor mijn geliefden.

Bewust leven staat voor mij onder andere voor écht eens goed kijken naar wat je nu allemaal doet op dagelijkse basis en wat daarvan bijdraagt aan een fijn leven. Wees kritisch, het is jóuw leven!

Ik ben benieuwd hoe het met jouw tijd mindset gesteld is? Wat neem je mee uit dit artikel?

Liefs Mariëlle

P.S. als je je herkent in het bovenstaande en je wilt hier aan werken: ik begeleid je graag!

Volg:
Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.