Wat is greenwashing? Voorbeelden van bedrijven die zich beter voordoen

We leven steeds bewuster en bedrijven doen gezellig met ons mee om de wereld te verbeteren. Althans dat lijkt vaak zo… Het is namelijk niet zo makkelijk om te kiezen voor het juiste ‘bewuste’ of ‘groene’ merk vanwege greenwashing. Zijn merken écht eerlijk en duurzaam of laten ze dat zo lijken om er van te profiteren? In dit artikel vertel ik wat greenwashing is, waarom bedrijven het doen en noem ik voorbeelden van merken.

Wat is greenwashing

Wat is greenwashing? 

Hoewel de naam al veel verklapt, geef ik je graag een simpele uitleg van het woord greenwashing. Het gaat hierbij om merken en bedrijven die zich duurzamer of meer maatschappelijk verantwoord voordoen dan ze zijn.

Dit kunnen bedrijven op allerlei manieren doen, bijvoorbeeld met kleuren, woorden, afbeeldingen en verpakkingen. Wanneer een fastfood keten de kleur van het logo verandert van rood naar groen, lijkt het ineens gezonder.

Voor ons bewuste brein lijkt dit misschien onzin, maar het beïnvloedt ons onderbewuste brein, dat hebben we dus niet eens door. Bedrijven kunnen dit bijvoorbeeld ook doen met slogans, zoals ‘voor natuurlijke schoonheid’.

Hard gezegd misleiden merken je dus op deze manier, door je wat te laten geloven, dat eigenlijk helemaal niet waar is. Je denkt dat je een goede aankoop doet, maar niets is minder waar in veel gevallen.

Waarom doen merken zo gemeen?

Je vraagt je misschien af waarom bedrijven in godsnaam zo gemeen zijn. Dat is helaas heel simpel: waar vraag is, komt aanbod. Dat we steeds duurzamer leven, betekent dat we andere producten zoeken.

Bedrijven spelen daar graag op. Helaas zijn de meeste termen op het gebied van eerlijke productie en duurzaamheid geen beschermde termen. Je kunt dus als bedrijf makkelijk iets beweren, dat niet zo veelzeggend is.

Een merk kan bovendien bloemetjes op de verpakking zetten en hoeft dan nog niet eens te benoemen dat het ‘natuurlijk’ is. We nemen dat al aan als natuurlijk, omdat we dat er nu eenmaal mee associëren.

Best wel een vies trucje dus. Want bij vele merken gaat het er dus niet eens om dat ze zelf zeggen zo groen te zijn, maar het vooral doen lijken. Om dit alles te verduidelijken, geef ik graag wat concrete voorbeelden.

Greenwashing bedrijven

Op welke manieren gebeurt dit?

Greenwashing gebeurt op allerlei manieren, ik zie het zo vaak. Omdat ik content marketing specialist ben én al langer bezig ben met bewuster leven, ben ik er inmiddels niet meer zo gevoelig voor. Enkele voorbeelden:

  • Bevat een product 1% aan natuurlijk ingrediënten, dan kan het al ‘natuurlijk’ genoemd worden.
  • Zo zijn er nog veel meer vage termen die eigenlijk niet zoveel zeggen, zoals ‘puur’ en dergelijke.
  • ‘Wij zijn tegen dierproeven’ is te vaag, dit wil nog niet zeggen dat een bedrijf écht dierproefvrij is.
  • Promoot een bedrijf dat een lijn vegan is, dan wil dat nog niet zeggen dat de lijn dierproefvrij is.
  • Een duurzame kledinglijn, kan betrekking hebben op het materiaal, maar nog niet op de productie.
  • Kleding van het natuurlijke materiaal katoen, is nog niet meteen duurzaam, alles behalve zelfs.
  • Bovendien betekent duurzaam nog niet dat het ook eerlijk geproduceerd is, dat maakt het vaak lastig.

Ik weet het, dit motiveert niet echt om te kiezen voor bewuste merken… Scroll daarom verder voor voorbeelden van bedrijven én tips om toch een zo goed mogelijke keuze te maken.

Greenwashing voorbeelden merken

Voorbeelden van greenwashing bedrijven

Er zijn veel merken die inmiddels bekend staan als groen, terwijl ze dat helemaal niet zijn. Ook zijn er veel merken die al lang bestaan en die een nieuwe ‘groenere’ lijn uitbrengen. Ik heb wat voorbeelden verzameld!

  • Garnier biedt nu bio producten, maar die zijn niet 100% bio en niet dierproefvrij
  • L’oréal biedt een vegan producten lijn, maar ook dit merk is niet eens dierproefvrij
  • The Body Shop, Kneipp & Lush lijken 100% natuurlijk, maar zijn dat maar deels
  • H&M heeft een duurzame lijn en stimuleert je oude kleding in te leveren voor recycling
  • Ook Zara heeft een mooi verwoorde campagne, maar het is een grote fast fashion keten
  • De grootse vervuiler Shell promoot Co2 neutraal rijden, hoe geloofwaardig is dat…
  • Op dierlijke producten zie je vaak een blij dier staan, maar vlees is toch echt een dood dier
  • Het Beter leven keurmerk lijkt heel leuk en aardig, maar stelt in de praktijk weinig voor
  • Dove gebruikt de leuke slogan ‘For the Natural women’, maar is alles behalve natuurlijk
  • Het merk Labello gebruikt ‘met natuurlijke ingrediënten’. Vast enkele, maar bar weinig
  • L’occitane, Kiehl’s, Herbal Essences & Yves Rocher hebben een groen imago = onzin
  • Banken delen steeds vaker groene initiatieven, maar investeren in allerlei niet zo groene zaken
  • Groene energie is nog zo’n lastig topic, want groen is vaak niet écht groen. Onderzoek dit dus!

Greenwashing vermijden
Beauty Kitchen is een voorbeeld van een merk dat níet aan greenwashing doet :)

Tips om greenwashing te voorkomen

Ergens is er natuurlijk wat van te zeggen als merken in actie komen om te verduurzamen, dat is hartstikke goed en willen we supporten. Het is echter helaas niet zo mooi als hun intentie hierachter niet zuiver is.

Ik geef je graag een aantal tips die ik zelf ook toepas om te kiezen voor bewuste merken:

  • Bepaal wat je belangrijk vindt. Vegan? Natuurlijk? Plasticvrije verpakking?
  • Trap nergens zomaar in, doe altijd research: wat schrijft het merk over het beleid?
  • Is een merk niet transparant of heel vaag? Dan is dat eigenlijk al een afknapper.
  • Stel vragen als je iets niet zeker weet. Krijg je geen concreet antwoord? Rode vlag!
  • Let op keurmerken om te beoordelen waar een bedrijf goed op scoort.
  • Gebruik je onderbuikgevoel: vertrouw je het niet, zoek dan een ander merk.
  • Lees mijn blogs over cosmetica termen, dierproefvrije alternatievennatuurlijke merken.
  • Qua kleding kun je mijn artikelen over duurzame kleding en fair fashion merken checken.

Hopelijk heb je iets aan dit artikel! Ik heb in ieder geval voorbeelden van merken genoemd die vaak als ‘groen’ worden gezien en die je dus beter kunt vermijden. De tips hierboven helpen je bij betere keuzes.

Tot slot: wees niet te streng voor jezelf. Het is nu eenmaal niet altijd makkelijk en zwart op wit. Beoordeel wat jouw waarden zijn en zoek aan de hand daarvan producten en merken die daarbij passen.

Liefs Mariëlle

P.s. ik deel op Instagram geregeld leuke merken, dus volg me daar om dat niet te missen!

Volg:
Deel dit artikel:

8 Comments

  1. 27 januari 2020 / 11:27

    Ben soms zo jaloers hoe goed jij voor jezelf zorgt!

  2. Mariëlle
    Auteur
    27 januari 2020 / 18:26

    Haha jaloezie maakt niet dat je beter voor jezelf zorgt Rachel 😘

  3. Eline
    28 januari 2020 / 21:11

    Hee Marielle, heb je misschien een tip/artikel war ik wat meer over Lush kan lezen qua hoe natuurlijk het is? Is het alleen de heftige geuren/parfum?
    Ik gebruik nu de droogshampoo en de 9to5 reiniger, naar mijn idee best natuurlijk..
    Ik hoor het graag :)
    Groetjes, Eline

  4. Mariëlle
    Auteur
    29 januari 2020 / 19:35

    Hi Eline, Lush vermeldt letterlijk per product op de verpakking welk ingrediënt natuurlijk is en welk ingrediënt niet. Je kunt dit dus het beste per product checken :)

  5. Elise
    31 januari 2020 / 19:44

    Super interessant en vooral leerzaam! Inderdaad de 100% natuurlijke, verse maskertjes van Lush bevat parfum, onder parfum verschuilen wel 200 soorten ingrediënten. Enkele bevatte natuurlijke essentiële oliën, maar ze kunnen niet vertellen wat. Over het algemeen is Lush vrij natuurlijk, maar toch gebruiken ze nog parfum en SLS, in ieder geval beter dan de meeste merken in de drogist. Jaren geleden kocht ik een ‘Puur Natuur’ shampoo van L’Oréal in de hoop dat mijn hoofdhuid beter op deze “natuurlijke” shampoo zou reageren, de shampoo bevatte dezelfde schadelijke stoffen als de normale shampoo’s. Ik zag laatst ook een product voorbij komen op Instagram. Een vleesvervanger in groene verpakking, maar bevatte nog wel 50% vlees. Langzaam ben ik ook steeds meer bezig met bewuster nadenken over producten, wil ik dit op mijn huid smeren wat uiteindelijk in mijn bloedbaan terecht komt? Fijn dat je hier zoveel informatie over deelt!

  6. Mariëlle
    Auteur
    1 februari 2020 / 18:26

    Goed bezig Elise! Je weet al een heleboel volgens mij :) En raar is die vlees/vega combi hè? Ik zag het ook voorbij komen…

  7. 3 februari 2020 / 15:53

    En dan zijn er ook nog ‘duurzame’ webshops die bijvoorbeeld hun ecologisch verantwoorde rvs rietjes via Ali vanuit China laten komen in een berg plastic. Plastic eraf, leuke verantwoord ogende verpakking er omheen, en verkopen maar.

  8. Mariëlle
    Auteur
    3 februari 2020 / 17:56

    Ah ja pfoeh, zo krom is dat hè :(

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.