Wat is greenwashing & voorbeelden van bedrijven

We leven steeds bewuster en bedrijven doen gelukkig met ons mee om de wereld te verbeteren. Althans dat lijkt vaak zo… Het is namelijk niet zo makkelijk om te kiezen voor het juiste ‘bewuste’ of ‘groene’ merk vanwege greenwashing. Zijn merken écht natuurlijk, eerlijk en duurzaam bezig of laten ze dat zo lijken om er zelf van te profiteren? In dit artikel vertel ik wat greenwashing is, waarom merken het doen, hoe het werkt en voorbeelden van welke bedrijven dit inzetten. Uiteraard deel ik ook tips hoe je het kunt herkennen om te voorkomen dat je er in trapt!

Wat is greenwashing

Wat is greenwashing? (betekenis)

Hoewel de naam de betekenis al wel verklapt, geef ik je graag een uitleg van het woord greenwashing.

Simpel gezegd: bedrijven die zich duurzamer of meer maatschappelijk verantwoord voordoen dan ze zijn.

Dit kunnen merken op allerlei manieren doen, bijvoorbeeld met kleuren, woorden, afbeeldingen en verpakkingen.

Wanneer een fastfood keten de kleur van het logo verandert van rood naar groen, lijkt het gezonder of beter.

Voor ons bewuste brein lijkt dit misschien onzin, maar het beïnvloedt onbewust ons onderbewuste brein.

Bedrijven kunnen dit bijvoorbeeld ook doen met slogans, zoals de vage woorden ‘voor natuurlijke schoonheid’.

Merken misleiden je dus op deze manier, door je wat te laten geloven, dat niet helemaal of helemaal niet waar is.

Je denkt dat je een goede aankoop doet, maar niets is minder waar in veel gevallen. Daarom wil je hier bewust van zijn!

Waarom doen merken zo: marketing & geld

Waarom doen merken dit? In de basis geldt: waar vraag is, komt aanbod. Bedrijven zien de toenemende ‘groene’ vraag.

Daar spelen ze graag op in met hun marketing, om geen geld te verliezen of meer geld te verdienen. Iets beweren is zo gedaan.

En de meeste termen op het gebied van natuurlijk, eerlijke productie en duurzaamheid zijn geen beschermde termen.

Bedrijven weten ook dondersgoed wat ze op het randje wel of niet kunnen zeggen. Ons brein associeert er dan verder mee.

Een merk kan bijvoorbeeld bloemetjes op de verpakking zetten, maar dat betekent nog niet dat er bloemetjes in zitten.

Greenwashing bedrijven

Hoe werkt greenwashing?

Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat bedrijven groene stappen zetten en dat mogen ze ook delen, maar niet misleiden!

Daar draait het bij greenwashing om: het mooier maken dan het is. Dat is gemeen voor consumenten die goed willen doen.

Ik heb als marketeer gewerkt én verdiep me al jaren in bewust leven, dus heb veel geleerd en kan wat voorbeelden noemen:

  • Bevat een product 1% aan natuurlijke ingrediënten, dan kan het al ‘natuurlijk’ genoemd worden
  • Zo zijn er nog veel meer vage termen die eigenlijk niet zoveel zeggen, zoals ‘puur’ en ‘duurzaam’
  • Een vernieuwde (deels) gerecyclede verpakking maakt de inhoud vaak nog niet zaligmakend
  • ‘Wij zijn tegen dierproeven’ is te vaag, dit wil nog niet zeggen dat een bedrijf écht dierproefvrij is
  • Promoot een bedrijf dat een lijn vegan is, dan wil dat nog niet zeggen dat het merk dierproefvrij is
  • Een duurzame kledinglijn kan betrekking hebben op het materiaal maar nog niet op de productie
  • Kleding van het natuurlijke materiaal katoen, is nog niet meteen duurzaam, alles behalve zelfs
  • Bovendien betekent duurzaam nog niet dat het ook eerlijk geproduceerd is (denk aan fast fashion)
  • Ook werkt de marketing van veel merken onbewust op onzekerheid: als je dit koopt voel je je goed

Ik weet het, dit helpt niet om te kiezen voor bewuste merken… Scroll daarom verder voor voorbeelden & tips.

Greenwashing voorbeelden merken

Welke bedrijven doen aan greenwashing? (voorbeelden)

Er zijn veel merken – ook in Nederland – die inmiddels bekend staan als groen, terwijl ze dat niet helemaal of helemaal niet zijn.

Vaak delen merken heel bewust één klein aspect en laten ze een heel groot deel links liggen of ze komen met een ‘groene’ lijn.

  • H&M heeft een duurzame lijn en promoot recycling, maar produceert volop fast fashion
  • De grootse vervuiler Shell promoot mooie toekomst campagnes maar vervuilt lekker door
  • Op dierlijke producten zie je vaak een blij dier, maar er is veel leed en het dier wordt gedood
  • Het Beter leven keurmerk lijkt heel leuk en aardig, maar stelt in de praktijk weinig voor
  • Dove gebruikte de leuke slogan ‘For the Natural women’, maar is alles behalve natuurlijk
  • Banken delen steeds vaker groene initiatieven, maar investeren in allerlei niet zo groene zaken
  • Groene energie is nog zo’n lastig topic, want groen is vaak niet écht groen. Onderzoek dit dus!

Vanuit mijn beauty blogger tijdperk ken ik veel merken die natuurlijk lijken, maar dat grotendeels niet zijn.

Denk aan bedrijven als The Body Shop, Kneipp, Lush, L’occitane, Kiehl’s, Herbal Essences en Yves Rocher.

Van veel beauty merken met een bio of vegan lijn (zoals Garnier & L’oreal) is de vraag of ze dierproefvrij zijn.

Daarbij geldt dat bijvoorbeeld die ene lijn dat wel is, maar de rest van het bedrijf niet, niet helemaal fijn!

Greenwashing vermijden
Beauty Kitchen is een voorbeeld van een merk dat níet aan greenwashing doet

Hoe kun je dit herkennen & voorkomen (tips)

Het is goed dat merken stappen zetten, het kan ook niet overnight top zijn. Maar hoe zit het met de intentie daarachter?

En hoe is jouw beoordelingsvermogen als merken de matkering sneaky inzetten? Blijf kritisch denken en onderzoek doen.

Ik geef je graag een aantal tips die ik zelf ook toepas om te kiezen voor bewuste merken:

  • Bepaal wat je belangrijk vindt: vegan, natuurlijk, bio, plasticvrije verpakking?
  • Trap niet in één mooi aspect, bekijk het geheel, hoe is het algehele bedrijfsbeleid?
  • Eén natuurlijk ingrediënt op de voorkant? Check altijd de ingrediëntenlijst achterop
  • Is een merk niet transparant of heel vaag, dan is dat eigenlijk al een afknapper
  • Stel vragen als je iets niet zeker weet, krijg je geen concreet antwoord? Rode vlag!
  • Gebruik je onderbuikgevoel: vertrouw je het niet, zoek dan een ander merk
  • Houd de Keuringsdienst van Waarde in de gaten, zij publiceren kritische content
  • Lees mijn blogs over dierproefvrije alternatievennatuurlijke merken qua beauty
  • Check op keurmerken zoals Ecocert, BDIH, Soil association, Natrue, Certified Vegan
  • Qua kleding kun je mijn artikelen over duurzame kleding en fair fashion merken lezen

Hopelijk heb je iets aan dit artikel met uitleg, voorbeelden & tips. Helaas is het niet altijd zwart/wit, maar vaak grijs.

Zo is een groene verpakking leuk, maar telt de inhoud zwaarder. Lees wat dat betreft mijn duurzame dilemma’s artikel!

Liefs Mariëlle

10 Reacties

  1. 27 januari 2020 / 11:27

    Ben soms zo jaloers hoe goed jij voor jezelf zorgt!

  2. Mariëlle
    Auteur
    27 januari 2020 / 18:26

    Haha jaloezie maakt niet dat je beter voor jezelf zorgt Rachel 😘

  3. Eline
    28 januari 2020 / 21:11

    Hee Marielle, heb je misschien een tip/artikel war ik wat meer over Lush kan lezen qua hoe natuurlijk het is? Is het alleen de heftige geuren/parfum?
    Ik gebruik nu de droogshampoo en de 9to5 reiniger, naar mijn idee best natuurlijk..
    Ik hoor het graag :)
    Groetjes, Eline

  4. Mariëlle
    Auteur
    29 januari 2020 / 19:35

    Hi Eline, Lush vermeldt letterlijk per product op de verpakking welk ingrediënt natuurlijk is en welk ingrediënt niet. Je kunt dit dus het beste per product checken :)

  5. Elise
    31 januari 2020 / 19:44

    Super interessant en vooral leerzaam! Inderdaad de 100% natuurlijke, verse maskertjes van Lush bevat parfum, onder parfum verschuilen wel 200 soorten ingrediënten. Enkele bevatte natuurlijke essentiële oliën, maar ze kunnen niet vertellen wat. Over het algemeen is Lush vrij natuurlijk, maar toch gebruiken ze nog parfum en SLS, in ieder geval beter dan de meeste merken in de drogist. Jaren geleden kocht ik een ‘Puur Natuur’ shampoo van L’Oréal in de hoop dat mijn hoofdhuid beter op deze “natuurlijke” shampoo zou reageren, de shampoo bevatte dezelfde schadelijke stoffen als de normale shampoo’s. Ik zag laatst ook een product voorbij komen op Instagram. Een vleesvervanger in groene verpakking, maar bevatte nog wel 50% vlees. Langzaam ben ik ook steeds meer bezig met bewuster nadenken over producten, wil ik dit op mijn huid smeren wat uiteindelijk in mijn bloedbaan terecht komt? Fijn dat je hier zoveel informatie over deelt!

  6. Mariëlle
    Auteur
    1 februari 2020 / 18:26

    Goed bezig Elise! Je weet al een heleboel volgens mij :) En raar is die vlees/vega combi hè? Ik zag het ook voorbij komen…

  7. 3 februari 2020 / 15:53

    En dan zijn er ook nog ‘duurzame’ webshops die bijvoorbeeld hun ecologisch verantwoorde rvs rietjes via Ali vanuit China laten komen in een berg plastic. Plastic eraf, leuke verantwoord ogende verpakking er omheen, en verkopen maar.

  8. Mariëlle
    Auteur
    3 februari 2020 / 17:56

    Ah ja pfoeh, zo krom is dat hè :(

  9. Desiree
    28 augustus 2020 / 15:26

    Ik had van de Lush (Ik ben zó gek op die winkel) toch gedacht dat ze hartstikke duurzaam waren. Ik voel me nu echt een beetje erg teleurgesteld. :'(
    Maar het vervelende is dat ik maar een kleine beurs heb (uitkering) en al die betere merken voor mij best wel duur zijn. Lush is ook niet goedkoop, maar ja, die winkel is gewoon te leuk.

  10. Mariëlle
    Auteur
    28 augustus 2020 / 15:57

    Wat jammer om je teleurstelling te lezen Desiree! Lush is zéker wel bezig met stapjes, op eerlijk en duurzaam gebied en ze gebruiken wel natuurlijke ingrediënten, maar zeker niet alles. Daarvoor is het dan nog behoorlijk prijzig vind ik persoonlijk. Check even dit artikel, daarin staan vele merken, voor verschillende budgetten: https://thegreenguide.nl/natuurlijke-cosmetica-merken/. En het gaat om je gezondheid hè :)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.