Dopamine verslaving: wat is het effect & detox tips

Hoewel we dopamine nodig hebben, is bij veel mensen de ‘balans’ zoek. Zowel een tekort als een teveel heeft gevolgen en in het kader van bewust leven met aandacht wil ik daar graag meer over delen. Wat is dopamine vraag je je misschien af en wat is het effect ervan? Wat doet dopamine met ons en wat kun je doen voor een gezonde dosis? Dat lees je in dit artikel. Want hoewel veel mensen het niet eens door hebben, ligt in de huidige maatschappij met overal prikkels een dopamine verslaving op de loer. Een detox kan dan veel voordelen hebben. Lees snel verder!

Dopamine verslaving

Wat is dopamine & wat is het effect ervan?

Dopamine is een hormoon en neurotransmitter die vaak ook wel het geluksstofje genoemd wordt.

Het stofje hoort bij het beloningssysteem in onze hersenen en geeft dan ook een gevoel van voldoening.

Motivatie hebben is goed om o.a. je to do lijst af te werken en we hebben als mens graag plezier.

Tot zo ver geen nadelig effect… We leven echter in een maatschappij waarbij die beloningsfactor groot is.

Ook hierbij geldt eigenlijk dat ‘natuurlijke’ prikkels prima zijn, maar teveel kunstmatige verleiding niet gunstig is.

Ik bekritiseer met dit artikel dus niet het stofje an sich. Niet alleen van teveel, ook van een tekort kun je last hebben.

Dat beïnvloedt je motivatie negatief, maar ook fysieke symptomen zoals vermoeidheid en trillende handen.

Je kunt een tekort verhelpen door te focussen op gezonde manieren die dopamine vrij maken (beweging, voeding etc).

Maar wat doe je in het geval van een teveel? Daar ga ik nu in dit artikel verder op in met als tip dus een detox!

P.S. ik ben hier geen expert in, dus voor verdieping in dit topic kun je eens kijken bij Jorn Bosma 

Dopamine detox tips

Wat doet teveel dopamine met je? 

Een teveel aan dit stofje wil je dus ook niet en dat zorgt in de huidige maatschappij voor een flinke uitdaging.

Denk aan voeding (zoute chips waardoor je er meer van wilt), apps die je verslaafd maken en series bingewatchen.

Het probleem is dat je aan deze zaken door de snelle beloning verslaafd kunt raken en zo raak je de controle kwijt.

Daar gaan je gezonde gewoontes… Maar ook je energie, je tijd (even scrollen en je bent 1 uur verder) en je aandacht.

We worden er steeds minder sociaal, steeds luier én ongezonder van. Even chips bestellen is tegenwoordig zo gedaan.

Het lijkt wel op de quick fix die we veelal zoeken. Niet echt ideaal, we zijn steeds ongelukkiger en dat komt niet zomaar…

Er is niet alleen een overvloed aan ongezonde voeding, ook social media, leuke spullen voor weinig geld en zelfs informatie. 

Hoe verlaag je het dan als je er last van hebt?

Denk jij dat je ook gebaat zou zijn bij een gezondere dosis? Dan kun je kijken hoe je het kunt verlagen.

Ten eerste begint het natuurlijk bij bewustzijn. Wat doe/gebruik je op een dag? Hoe is je relatie daarmee?

Wat levert het je op? Maar ook, wat kost het je? Denk aan kortstondig plezier, afleiding, tijd, energie etc.

Daarna kun je bewustere keuzes gaan maken, wat natuurlijk lastig kan zijn bij een ‘verslaving’.

We denken soms dat we te weinig wilskracht hebben, maar je merkt dat dat bij dopamine net wat lastiger ligt.

Verdiep je in hoe het werkt in je hersenen én hoe bijvoorbeeld apps je beïnvloeden (met kleuren, notificaties etc).

Je kunt jezelf dan beter leren beschermen, zodat jij weer meer controle hebt. Soms is een detox een goed idee.

Overigens denk ik dat minimalisme ook een goed idee is ;)

Dopamine effect tekort teveel

Dopamine verslaving & voordelen van een detox

Het kan moeilijk zijn om ‘gewoon’ te verminderen als je er middenin vast zit. Daarom kiezen sommigen voor een detox.

Echter ben je daarna niet klaar, want je kan zo weer in de valkuil vervallen. Ik denk dat een gezonde relatie dus belangrijk is.

Ik schreef eerder al een artikel over telefoonverslaving, maar zal ook in dit artikel wat tips met je delen want dit gaat breder.

Bij een detox ga je namelijk echt back to basics. Afhankelijk van wat jij wilt/kunt voor bijvoorbeeld een dag, weekend of week.

In dat geval skip je: fast food, telefoon (social media en e-mail), video’s en podcasts, films en tv, alcohol, drugs en roken.

Dat kan heftig zijn, want waar je normaal afleiding krijgt met die zaken, kun je nu niet meer ontsnappen aan je gevoelens.

Gelukkig mag je nog wel íets doen zoals wandelen, mediteren, schrijven, verbinden met anderen, sporten etc.

Overigens zijn er verschillende ‘protocollen’. Dus kijk vooral wat bij jou past. Cold turkey of een milde variant.

Je doet het voor het goede doel. Voordelen zijn o.a. meer controle, energie, motivatie, tijd, helder denken en beter slapen.

Als je er zonder of na de detox mee aan de slag wilt, kun je de tips van de telefoonverslaving veelal toepassen.

Denk aan een timer voor een schermlimiet. Spreek met mensen in real life af. En indien nodig: een telefoonkluis ;)

Het is een heerlijk gevoel om er niet afhankelijk van te zijn en zélf achter het stuur te zitten i.p.v. ‘slaaf’ te zijn.

Ook ik mag er op blijven letten, maar ik heb al veel van de tips toegepast en dat scheelt een hoop!

Liefs Mariëlle

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.