20 slaap tips om slapeloosheid te verhelpen

Goed slapen is essentieel voor je gezondheid en welzijn. Helaas hebben veel mensen te maken met slaapproblemen, zoals moeite met inslapen. In dit artikel lees je over de mogelijke oorzaken en gevolgen. En natuurlijk vind je hier ook slaap tips voor een goede nachtrust, gericht op volwassenen. Schaapjes tellen is helaas vaak niet genoeg om slapeloosheid te verhelpen, we kijken verder dan dat! Dus als jij jezelf te vaak de vraag stelt: hoe kom ik in slaap, lees dan snel verder en ga aan de slag met je slaap verbeteren.

Slaap tips om slapeloosheid te verhelpen

Wat is slapeloosheid & wat zijn de oorzaken/gevolgen?

Ik houd van slapen – vind het ook heel belangrijk – en heb er meestal ook geen problemen mee. Gelukkig maar!

Want maar liefst 1 op de 10 mensen heeft wel slaapproblemen (van moeite met inslapen tot doorslapen).

Voor we ingaan op tips, eerst even de basis. Want hoe kun je iets oplossen als je niet weet wat de oorzaak is?

Slecht slapen kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan teveel stress (piekeren), alcohol of hormonen (overgang).

Gelukkig kun je veel van deze aspecten verhelpen, zonder direct naar medicatie te grijpen – die de oorzaak niet aanpakt.

En dat aanpakken is wel belangrijk, want slapeloosheid heeft verschillende gevolgen, zeker als het langer duurt.

Denk aan prikkelbaar zijn, lusteloosheid, moe zijn, vergeetachtig, geen focus, hoofdpijn en verminderde weerstand.

Het kan je dagelijkse leven flink gaan beïnvloeden en dat wil je voorkomen. Daarom deel ik maar liefst 20 slaap tips!

Oorzaken van slapeloosheid

20 slaap tips om slapeloosheid te verhelpen

Er zijn vele vlakken om naar te kijken wat betreft goed slapen. De oplossing zal vaak een combi zijn.

Dat zie je dan ook terug in de tips tegen slapeloosheid hieronder (van voeding tot iets meer spiritueel):

1. Zorg voor een slaap ritme

Je lichaam gaat lekker op regelmaat in je slaapschema. Sta rond dezelfde tijd op én ga rond eenzelfde tijd naar bed.

2. Creëer een avond routine

Als kind had je misschien een slaapritueel en ook nu mag je weer een avond routine creëren, zo bereid je jezelf voor!

3. Gebruik lavendel olie

Etherische olie kan je helpen om te ontspannen en beter te slapen. Lavendelolie onder je kussen helpt je beter slapen.

4. Stop op tijd met eten

Snacken op de bank is heerlijk, maar je kunt beter niet te laat nog eten. Dan is je lijf gericht op vertering in plaats van slaap.

5. Slaap yoga oefeningen

Om tot rust te komen en je lichaam klaar te maken om te slapen, kun je bepaalde yoga oefeningen doen, zoals:

P.S. wist je dat je met volle maan soms ook wat slechter slaapt? Niks om je zorgen om te maken

6. Drink kamille thee

Als je moeite hebt met inslapen, kan het helpen om kruidenthee (kamille) te drinken, word je lekker rustig van.

7. Neem een warme douche

Na een lange dag is niets lekkerder dan een warme douche, om lekker te ontspannen en fris je bed in te rollen!

8. Doe een slaap meditatie

Ook meditatie kan helpen om te ontspannen en er zijn speciale geleide meditaties voor als je moeite hebt met slapen.

9. Leg je schermen weg

Net voor het slapen naar je televisie of op je telefoon kijken is niet bevorderlijk i.v.m. blue light, dus laat dat het liefst.

10. Schrijf of lees liever

In plaats van naar schermen kijken kun je beter schrijven (geeft éxtra rust in je hoofd) of lezen (word je lekker slaperig van).

11. Zorg voor minder stress

Als je hoofd nog aan staat omdat je stress hebt, is het niet gek dat je moeite hebt om in slaap te vallen. Pak de bron aan!

12. Gezonde slaap omgeving

Houd je slaapkamer schoon, opgeruimd, niet te warm, donker, stil en mét frisse lucht. Lees hier meer over een gezond huis.

13. Sport niet te intensief

Sporten is gezond maar nét voor het slapen maakt het je eerder energiek dan slaperig. Doe dus liever iets om tot rust te komen.

14. Analyseer je slaap

Door een slaapdagboek bij te houden (eventueel met een app), leer je waar verandering nodig is en welke van de slaap tips helpen.

15. Zet slaap muziek op

Als je last hebt van slapeloosheid kan speciale slaap muziek je hierbij helpen. Probeer bijvoorbeeld eens 528 hz music:

16. Let op je mindset

Hoe vaker je slecht slaapt, hoe meer je het verwacht. Maar de invloed van je gedachten is enorm.

Lees mijn artikelen over intenties en affirmaties om jezelf positief te ondersteunen in het slapen.

Bijv: ‘help, ik kan niet genoeg uur slapen vannacht’ –> ‘ik ga nu lekker slapen & sta morgen fit op’

17. Wandel een rondje

Voor je bioritme is het essentieel om elke dag naar buiten te gaan in verband met frisse lucht én daglicht!

18. Masseer je voeten

Het masseren van je voeten helpt sowieso om te ontspannen (en ze lekker op te warmen), maar ook om beter te slapen.

19. Kijk een ASMR video

Op Youtube is dit een grote hit, al kan het even wennen zijn. De ASMR geluiden triggeren je brein om te ontspannen.

20. Helpen de slaap tips niet? Zoek hulp

Heb je flink last van slapeloosheid, ga dan naar je huisarts, want goed slapen is essentieel voor je gezondheid!

Welterusten! Lukt het niet? Ik coach je graag bij stress

Hopelijk heb ik je met deze 20 slaap tips om slapeloosheid te verhelpen een eindje op weg geholpen.

Als je weet wat de oorzaak is van het slecht slapen, dan kun je aan de slag om dit te gaan oplossen.

Mocht bij jou de oorzaak liggen in stress en piekeren, dan begeleid ik je daar in dat geval graag bij.

Ik schrijf bewust in dat geval, want wanneer je andere problemen hebt, ben ik niet de juiste persoon.

Bij mijn healing sessies krijg ik vaak terug dat iemand daarna (eindelijk) heerlijk heeft kunnen slapen.

Mijn guidance traject helpt je structureel naar meer innerlijke rust, zelfliefde & beter slapen!

Heb je hier een vraag over? Stuur mij dan gerust een mail of bericht via Instagram.

Liefs Mariëlle

2 Reacties

  1. Marith
    20 december 2018 / 11:04

    Bedankt voor je tips <3

  2. Mariëlle
    Auteur
    20 december 2018 / 16:14

    Very welcome Marith, hoop dat je er wat aan hebt <3

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.