20 tips voor een gezonde relatie met eten [even over orthorexia…]

Hoe krijg je een gezonde relatie met eten? Dat is een vraag die ik al meerdere keren in mijn Insta DM heb gekregen. Wellicht vraag jij je nu ook af hoe dit voor jou zit? Vanwege puistjes en hormonen ben ik al lange tijd met voeding bezig en hoewel ik zelf gelukkig geen ervaring heb met een eetprobleem, wordt ‘orthorexia’ steeds bekender. Vanuit mijn ervaring (ook ik loop namelijk weleens tegen dingen aan, al is het de opmerkingen van anderen) wil ik graag wat tips delen voor een gezonde relatie met eten krijgen. Lees snel even verder!

Gezonde relatie met eten krijgen

Een gezonde relatie met eten krijgen: wat is eigenlijk gezond?

Wat is een gezonde relatie met eten? Hierover en over wat ‘gezond eten’ überhaupt is vind je allerlei visies.

En dat is nu net wat het ook zo lastig maakt. Zelf ga ik het liefst uit van eten om te leven en niet leven om te eten.

Dat wil zeggen dat ik niet wil dat eten mijn leven beheerst, dus dat ik er onnodig veel aan denk of er zelfs last van heb.

Ik heb al veel gelezen over ‘gezonde voeding’, er mijn eigen visie over gevormd door te proberen en nuances geleerd te maken.

Je merkt al dat ik niet schrijf over welke voedingsmiddelen wel of niet gezond zijn, maar mijn globale visie daarop deel.

Persoonlijk geloof ik dat mijn lichaam wijs genoeg is om aan te geven wat het nodig heeft, het is zo’n mooie ‘machine‘.

Zonder voeding te willen labelen, geloof ik wél dat je er ‘goede’ brandstof in moet stoppen om het te laten functioneren.

Ik kies ervoor mijn lichaam te voeden in plaats van te vullen, en intuïtief te eten i.p.v. volgens de regels in mijn hoofd.

En hoewel ik suiker niet als gezond bestempel, betekent dat niet dat ik nooit meer geniet van pure chocolade of een frietje.

Gezonde relatie met eten krijgen

Orthorexia: als gezond eten een ongezonde obsessie wordt

Nog even over orthorexia, wat is dat? Het is een nog niet officieel erkende eetstoornis waarbij je een obsessie hebt met gezond eten.

In een wereld waarin er mega veel fitgirls & -boys zijn en de mooiste (meest cleane) maaltijden online te zien zijn, ligt zoiets wel op de loer.

Toen ik bewuster ging eten, ben ik daarom wel écht blijven observeren wat het met mijn lichaam deed (of het dus helpend was of niet).

Mensen in mijn omgeving waren soms een beetje bang, omdat ik veganist werd, geen soja eet, glutenvrij probeerde en suiker skipte.

Maar ik heb dit allen nooit als (tijdelijk) dieet gezien. Vegan eten is voor mij geen dieet, maar een lifestyle (voornamelijk voor de dieren en aarde).

Bij veel minder suiker en gluten eten, voel ik mij gewoon stukke beter. Maar zodra je last krijgt van een obsessie is er mogelijk meer aan de hand.

En dan bedoel ik: als gezond eten een ongezonde obsessie wordt, met lichamelijke en mentale klachten (en zelfs het mijden van uiteten gaan).

In de ‘fitwereld’ zie ik zoveel vrouwen met hormonale problemen (niet meer ongesteld worden, haaruitval etc.) dat ik dit belangrijk vind om te delen.

Ook al heb ik dus zelf nooit een eetprobleem gehad en ben ik absoluut niet de expert: zie dit artikel als inspiratie en als liefdevolle reminder!

Stress over gezond eten (en jezelf bijvoorbeeld verbieden te genieten van bepaald eten) is net zo goed ongezond, hoe ‘gezond’ je ook eet.

Orthorexia

Symptomen van een mogelijk eetprobleem

Vanwege mijn interesses heb ik me wel verdiept in de term ‘eetprobleem‘. Hoe herken je dat je daarmee te maken hebt?

Je kunt denken aan symptomen als de hele dag aan eten denken, maaltijden skippen maar aan de andere kant ook eetbuien.

En bijvoorbeeld eten verstoppen, liegen over eten, niet meer uiteten willen gaan, extreem sporten of bang zijn om aan te komen.

Er zijn overigens meerdere soorten eetstoornissen en je kunt ook letten op lichamelijke en mentale klachten die gaan opspelen.

Zodra je dagelijkse leven er echt onder begint te lijden, kan het verstandig zijn om hulp te zoeken bij een diëtist of psycholoog.

Orthorexia tips

Hoe krijg je een gezonde relatie met eten? (20 tips)

Hoewel ik zelf geen diëtiste of psycholoog ben, wil ik graag een aantal tips met je delen:

  1. Kijk wat voor JOU helpt, luister dus naar je eigen lichaam
  2. Vergelijk jezelf niet met anderen, elk lichaam is anders
  3. Skip social food accounts als je merkt dat dit impact op je heeft
  4. Als je al ‘cheat’ geniet er dan van in plaats van je schuldig te voelen
  5. Weet dat je gewicht/uiterlijk niets zegt over of je goed genoeg bent
  6. Focus op een gezond lichaam, in plaats van op afvallen, een egale huid etc.
  7. Verbied jezelf niet ongezond lekkers te eten, dan wil je het alleen maar meer
  8. Leer voelen wanneer je genoeg hebt gehad, je lichaam geeft dit echt aan
  9. Vraag jezelf af of je honger hebt, of dat je wellicht verveeld of emotioneel bent
  10. Word niet boos op jezelf, zelfliefde is een gróót aspect in dit kader
  11. Hanteer de 80/20 regel: zo eet je gezond én mag je ‘cheaten’ (soul food is ook belangrijk)
  12. Focus op voedingsstoffen (maar overdrijf ook dit niet) in plaats van calorieën
  13. Stop met diëten, ga voor een gezond eetpatroon op de lange termijn
  14. Ga rustig zitten met je eten, zodat je mindful kunt eten en wees er dankbaar voor
  15. Het gaat niet puur om wat je eet, ook om wat je verteert: kijk dus objectief wat werkt of niet
  16. Voeg meer gezond eten toe i.p.v. alleen ongezond te schrappen: focus op wat je WEL kunt eten
  17. Skip nooit ;) Dat komt vaak uit je hoofd, je kunt ook (beginnen met) minder (vaak) suiker eten
  18. Vervang ‘niet mogen‘ door ‘niet willen’: dit verandert vaak al de energie achter het beperkende
  19. Weet dat als jij je niet genoeg voelt, dat gevoel zal blijven, ook al ben je ‘slank’: accept yourself
  20. Zodra je merkt dat je obsessie je leven negatief beïnvloedt, vraag dan om hulp, je bent ‘t waard!

Ik hoop dat dit artikel je weer even een liefdevolle reminder heeft gegeven om gezond én met liefde te eten.

Make love with food, not war…

Liefs Mariëlle

P.S. lees ook eens mijn artikel met 80 gezonde gewoontes

Volg:
Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.