Stress klachten verminderen doe je zo (25 tips)

We lopen over van de stress en er komt steeds meer bekendheid over hoe ongezond dat is. Wat doet stress precies met je en je lichaam? Aan welke klachten of symptomen kun je het merken? En natuurlijk vooral: hoe kun je stress zoveel mogelijk voorkomen en verminderen? Daarvoor is het onder andere belangrijk om jezelf af te vragen: waarom stress ik zoveel? Dan kun je namelijk gericht aan de slag met reduceren. En dat gaat verder dan een stressbal! In dit artikel vertel ik je daar graag meer over inclusief 25 tips, scroll snel verder.

Omgaan met stress verminderen

Stress signalen: wat doet het met je lichaam?

Ik kan je geruststellen: af en toe wat stress is niet gevaarlijk, het houd je zelfs scherp.

Maar chronische stress (continue) is een ander verhaal, dat is wel degelijk ongezond.

Wat het doet met je lichaam maken de signalen van stress duidelijk. Denk aan klachten als:

  • Hoofdpijn
  • Slecht slapen
  • Kortademig zijn
  • Je duizelig voelen
  • Hartkloppingen
  • Vergeetachtig zijn
  • Buikpijn
  • Geen eetlust
  • Kort lontje
  • Pijnlijke spieren
  • Slechte weerstand

Wanneer stress teveel wordt, kun je bijvoorbeeld in een burn-out komen (zoals 1 op de 6).

De vraag ‘waarom stress ik zoveel‘ is dus zo gek niet om jezelf te stellen én aan te pakken.

Veel mensen zijn de stress stand zó gewend dat ze het niet eens weten (ofwel doorhebben).

Maar het is echt niet zonder reden. Er zijn anno nu vele factoren die stress kunnen geven.

Zo veroorzaken veel mensen bijvoorbeeld zelf veel stress in hun hoofd met hun mindset.

Daarnaast leven we in een maatschappij van altijd druk zijn en veel mannelijke energie.

Stress tips en oefeningen

Stress voorkomen of verminderen: 25 tips

Zoals ik hierboven al schreef zijn de problemen in je leven niet zomaar opgelost met een stressbal.

Stress loslaten is niet zo makkelijk gedaan als gezegd. Maar je kunt wél van alles doen voor jezelf!

Graag deel ik 25 tips die mij hebben geholpen van altijd stress naar meer mindful leven:

1.  Onderzoek de oorzaak

Sta eens stil en zoom uit. Wat geeft jou stress? Je baan? Ben je een perfectionist of hooggevoelig? Pieker je veel?

2. Zorg voor overzicht

Bij stress zit je hoofd vaak al snel vol. Je verliest het overzicht en kunt niet helder meer denken. Maak lijstjes!

3. Bereid je voor

Ervaar je veel stress bij een spannend gesprek o.i.d? Bereid je dan voor door op te schrijven wat je wilt zeggen of vragen.

4. Kies voor jezelf

Als je veel stress ervaart, kies dan voor jezelf (verplaats een afspraak, zeg nee, plan standaard me-time in etc.)

5. Gezonde afleiding

Vermijden helpt je niet, maar gezonde afleiding is ook belangrijk. Doe wat leuks, verzet je gedachten: kom tot rust en laad op!

6. Hoe erg is het echt

Stress je om de kleinste dingen, vraag je dan af: hoe erg is het? Zou je er over 5 jaar nog mee zitten? De wereld vergaat niet…

7. Heeft het zin om te stressen?

Wist je dat het niet eens helpt om te stressen? Je voelt je er niet beter door en je presteert slechter. Herinner jezelf hieraan!

Omgaan met angst

8. Ga mediteren

Je hoeft je gedachten niet te ‘verzetten’, ze komen en gaan vanzelf. Dat leert meditatie je en brengt je zo meer rust.

9. Probeer yoga

Bij yoga focus je je op houdingen, waardoor je minder in je hoofd zit. Het maakt je flexibeler qua lijf én in het leven.

10. Ga sporten

Andere vormen van sport zijn ook goed voor je mentale – en uiteraard fysieke – gezondheid. Kies wat bij je past en go for it.

11. Slaap genoeg

Een goede nachtrust is essentieel om stress bestendig te zijn. Alles lijkt zwaarder als je slecht geslapen hebt.

12. Gezond eten

Cliché maar waar: gezond eten zorgt ervoor dat je je goed voelt. Wist je dat suiker juist angst kan versterken?

13. Minimaliseer

Hoe meer spullen en keuzes uit al die spullen, hoe meer stress. Minimalisme brengt je meer rust en tijd!

14. Trek je niets van anderen aan

Hoe meer je je van anderen aantrekt, hoe meer je een leven van jezelf af leidt en dat geeft stress. Go inwards, do you!

15. Mindfulness toepassen

Onrust ontstaat als je in het verleden blijft hangen of telkens aan de toekomst denkt. Mindfulness brengt je in het nu.

16. Delegeer taken

Op je werk, in het huishouden: leer de kunst van delegeren – zeker wanneer jij altijd teveel verantwoordelijkheid neemt.

17. Leer loslaten

Gebeurd is gebeurd. Je hebt niet overal controle op. Leer de kunst van loslaten om onrust in je hoofd en lijf te verminderen.

18. Knuffel meer

Knuffelen is gezond! Of dat nu met een vriendin, je moeder of je huisdier is, verbinding is essentieel voor ons mensen.

Goede gewoontes volhouden tips

19. Supplementen

Pak deze tip liefst als laatste, want we grijpen te snel naar supplementen zonder de oorzaak aan te pakken.

Maar soms gebeurt er zoveel in je leven dat je jezelf even wilt ondersteunen. Dat kan met natuurlijke kruiden.

20. Maak keuzes

Prioriteiten stellen haalt druk van de ketel. En overall zijn keuzes (zoals een andere baan zoeken) soms nodig.

21. Ga er even tussenuit

Zit het je echt hoog? Laat de boel de boel en ga er echt even helemaal tussenuit. Je kunt nog mee op Ibiza retreat ;)

22. Focus op je ademhaling

Voel je druk op je borst of ben je kortademig? Maak contact met je lichaam en focus je op je ademhaling.

23. Boek een massage of healing

Ook een kort selfcare moment boeken zoals een massage – of een healing sessie bij mij kan al even fijn zijn!

24. Schrijf het van je af

Schrijven werkt therapeutisch en geeft je rust. Maak kennis met journaling en ontdek hoe het je kan helpen.

25. Werk aan je patronen

Merk je dat je teveel met anderen bezig blijft? Dat alles altijd beter moet? Denk je teveel? Pak dan déze patronen aan.

Coach bij stress: ik help je graag lichter leven

Kom je er niet uit met bovenstaande tips? En wil je doorpakken op die laatste tip om bij de oorzaak te werken?

Ervaar je al langer veel stress en wil je daar graag persoonlijke begeleiding bij? Dan coach ik je daar graag bij.

We kijken dan naar waarom jij veel stress hebt en welke factoren we samen kunnen gaan aanpakken.

Daarbij ligt de focus in mijn coaching in o.a. mindfulness, mindset en patronen als perfectionisme aanpakken.

In veel gevallen kun je stress voorkomen of verminderen, zeker als je leert hoe je ermee kom kunt gaan.

Check mijn coach pagina voor meer innerlijke rust, zelfliefde & leven in het nu – en boek een intake!

Liefs Mariëlle

32 Reacties

  1. 3 maart 2017 / 07:23

    Mooi artikel! Ik ken mensen die bejaard zijn en nog ongelooflijk kunnen stresskippen. Dan denk ik: waar maak je je druk om op jouw leeftijd! Maar ik kan er zelf ook best wat van, haha. Vooral als ik achter het stuur zit; dan ontpop ik mezelf als een feeks. Ik kan me zo kapot ergeren tijdens het autorijden! Maar ik probereer mezelf dan wel tot de orde te roepen. Dat stoplicht gaat immers heus niet opeens sneller op groen springen omdat ik me aan het zoveelste rode stoplicht stoor. ;) En ik kan niet zo goed tegen onaangekondigd bezoek ofzo. Dan valt mijn hele dagplanning in de soep en dan ben ik de hele dag wat onrustig; het voelt dan zo rommelig. Hoewel het dan ook wel gezellig was. :)

  2. 3 maart 2017 / 07:56

    Wat een goed artikel! En wat mooi eigenlijk dat het overlijden van je opa je op die manier ook bewust heeft gemaakt dat dingen als een bus missen er eigenlijk niet zoveel toe doen. Ik kan zelf ook wel een stresskip zijn. Misschien zou ik ook iets vaker eens moeten fietsen of (hard)lopen als het weer zover is :) Goede tip!

  3. 3 maart 2017 / 08:02

    Dankjewel ♡

  4. 3 maart 2017 / 08:02

    Haha zo herkenbaar, wel goede punten die je noemt hihi

  5. 3 maart 2017 / 08:44

    Fijn artikel en zeker voor mij wel erg interessant, ik heb erg veel last van stress de laatste tijd. Ik denk dat je het zelf inderdaad soms zoveel moeilijker kan maken als nodig is. Vooral het laatste ‘hoe erg is het eigenlijk’ klopt. Ik moet wat vaker bij stil staan hoe erg het nou kan zijn als het allemaal niet lukt.

  6. 3 maart 2017 / 09:15

    Fijne tips! Ik ben zelf wel een beetje een stresskip en het stomme is dat ik er vooral last van heb als het buiten mijn schuld om ligt, omdat ik zelf altijd al wel probeer om mijn stress zoveel mogelijk te beperken. Denken aan hoe erg het nu is probeer ik ook wel te doen.

  7. 3 maart 2017 / 09:44

    Ik ben echt vreselijk in het omgaan van stress. Ik kan helemaal flippen als het om stress gaat en ik ga meestal ook heel veel eten.

  8. Joyce - LemonyLifeNL
    3 maart 2017 / 09:44

    Fijn artikel! Dat overzicht maken werkt voor mij heel goed! Ik doe het nu dagelijks; een lijstje maken wat ik allemaal moet doen. Maar beter is nog als ik het nog meer uitbreidt met een week- of maandoverzicht.

  9. 3 maart 2017 / 09:48

    :-D

  10. 3 maart 2017 / 09:53

    Misschien geeft dat juist stress omdat wat buiten jezelf ligt, je niet zelf in de hand hebt. Je hebt er geen invloed op of controle over, en dat geeft stress. Maar wat zeggen ze dan altijd? ‘Relax! Nothing is under control’. ;)

  11. 3 maart 2017 / 11:20

    Liefde voor lijstjes! Wanneer je iets kan afstrepen, heerlijk! Brr, ik kan bloednerveus worden vlak voor een sollicitatiegesprek of iets anders belangrijks. Dan krijg ik zelfs hartkloppingen en een ongemakkelijk gevoel in m’n borst, haha. Ik vind het mooi dat het overlijden van je opa je heeft doen inzien dat iets triviaals als de bus missen geen ramp is.

  12. 3 maart 2017 / 15:22

    Ik ben van mezelf een vrij kalm en rustig persoon en toch heb ik momenteel ook wel last van stress. Sporten/bewegen helpt bij mij heel goed. En lijstjes maken ook. Overzicht hebben is wel heel belangrijk inderdaad!

  13. 3 maart 2017 / 15:38

    Wat een goed artikel! Je kunt er altijd wat van opsteken van hoe een ander omgaat met stress. Ik denk dat sporten mij helpt, even een rondje rennen voor een spannend sollicitatiegesprek hielp vaak wel. En relativeren is heel erg belangrijk zoals je in je laatste punt zegt. Ik ben zelf niet zo van de lijstjes, maar misschien zou mij dat juist enorm helpen. Ik ga er eens over nadenken ;-)

  14. 3 maart 2017 / 15:58

    Wat een goede tips! Voor mij werkt het het beste om gewoon hard door te werken en om het maar gewoon aan te gaan. Want hoe erg is het om een keertje een mental breakdown te hebben. Laat het maar gebeuren dat heb je het in ieder geval gehad haha.

  15. 3 maart 2017 / 17:48

    Wat een goed artikel en fijne tips. Zelf kan ik over van alles stressen, meestal ook wel terecht maar zo af en toe ook niet.

  16. 3 maart 2017 / 19:00

    Dankjewel <3

  17. 3 maart 2017 / 19:00

    Heb je helemaal gelijk in :)

  18. 3 maart 2017 / 19:00

    Hihi dankjewel Deb <3

  19. 3 maart 2017 / 19:00

    Ja, fijn he <3

  20. 3 maart 2017 / 19:01

    Oh yes, love it! Dankjewel Jessica <3

  21. 3 maart 2017 / 19:03

    Mooi gezegd Lonneke, go for it <3

  22. 3 maart 2017 / 19:04

    Oef dat is lastig inderdaad, misschien kun je je dan bedenken dat het niet aan jouw ligt en jij er geen invloed op hebt?

  23. 3 maart 2017 / 19:04

    Ik denk dat ik dat bij je ook wel een beetje terug zie, hopelijk leer je er beter mee omgaan <3

  24. 3 maart 2017 / 19:05

    Dat is inderdaad fijn, dan heb je groots overzicht. Ik kan daarom niet zonder agenda ;)

  25. 3 maart 2017 / 21:32

    Wat een goeie tips! Ik herken heel erg wat je zegt. Zo af en toe kan ik ook echt stressen om niks. Vaak bedenk ik me dan of het stressen me inderdaad wat oplevert. Als ik er wat aan kan doen: prima. Maar als ik niets aan de situatie kan doen: dan heeft het ook geen nut :)

  26. 4 maart 2017 / 10:30

    Heel goed beredeneerd hihi!

  27. 4 maart 2017 / 18:50

    Hele fijne tips die ik zeker wel kan gebruiken!

  28. 5 maart 2017 / 10:02

    Goed om te horen <3

  29. 11 september 2019 / 17:53

    Wat mooi dat je hier aandacht aan besteed. Ik merk dat het voor mij ook altijd goed werkt om eerst een overzicht te maken van alles wat moet gebeuren, en aankomende deadlines. Om vervolgens alles alvast in te plannen, en ook bewust momenten voor mezelf in te plannen. Om lekker tot rust te komen en even te ontspannen.

  30. 16 september 2019 / 20:54

    Prachtig lijstje zeg, mooie tips. Vooral 22 vind ik erg goed, maar als masseur ben ik natuurlijk enigszins bevooroordeeld ;)

  31. Mariëlle
    Auteur
    18 september 2019 / 12:19

    Wat leuk dat je reageert Ilona! Me-time inplannen werkt inderdaad heel goed :D

  32. Mariëlle
    Auteur
    18 september 2019 / 12:28

    Haha, ja dan snap ik hem helemaal ;)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.