Slechte gewoontes veranderen & goede volhouden

Goede voornemens zijn mooi, maar meestal komt er weinig van. Wil je echt verandering, dan zul je moeten focussen op gewoontes veranderen. Slechte gewoonten wil je afleren en je wilt goede voornemens volhouden. Maar hoe verbreek je slechte gewoontes? En hoe kun je ze veranderen in goede? In dit artikel vind je voorbeelden van slechte gewoontes en lees je hoe je enerzijds gewoontes kunt afleren en anderzijds nieuwe kunt creëren. En dat is belangrijk want je kunt wel positief denken, maar dat is niet genoeg, verandering zit hem óók in gedrag!

Gewoontes veranderen

Over goede voornemens vs gewoontes veranderen

Veel mensen stellen goede voornemens op aan het begin van een nieuw jaar en dat is een mooi idee.

Maar helaas vergeten veel mensen ze al snel weer en komt er weinig van terecht. Hoe komt dat toch?

Het probleem zit hem in alleen denken, maar niet doen. Een voornemen is slechts een voornemen.

Vaak gaan die mensen ook ‘proberen’, in plaats van échte actie. De kracht zit in gewoontes veranderen.

Gelukkig heb je geen nieuw jaar nodig om dat te doen. Het is altijd goed om te kijken naar slechte gewoontes.

Voorbeeld slechte gewoontes

Ik zet een aantal voorbeelden van slechte gewoontes voor je op een rij waarmee je naar jezelf kunt kijken:

  • Veel junkfood eten
  • Laat naar bed gaan
  • Je gevoelens negeren
  • Streng zijn voor jezelf
  • Niet voldoende bewegen
  • Veel scrollen op je telefoon
  • Je agenda overvol plannen
  • Te weinig buiten/in de natuur
  • Jezelf vergelijken met anderen
  • Huis niet opruimen/schoonmaken
  • In doemscenario’s denken (piekeren)

Weten wat wél goed voor je is? In mijn artikel met gezonde gewoontes som ik 80 ideeën voor je op!

Goede gewoontes volhouden tips

Hoe kun je slechte gewoontes veranderen (afleren)? 

Oké je wil dus van slechte gewoontes af, hoe kun je ze afleren? Ik wil even beginnen bij taal.

Het helpt namelijk niet om ze slecht te noemen, dan wordt het ‘verboden’ en juist interessant.

Slechte gewoontes helpen je niet en jezelf afstraffen ook niet. Zelfliefde is ook hierbij van belang.

Maar hoe verbreek je slechte gewoontes dan? Eigenlijk wil je je er zo min mogelijk op focussen.

Richt je liever op wat je dan wél wilt: een goede gewoonte creëren. Niet per se afleren maar veranderen.

Want als je stopt, ontstaat er een gat. Waarmee ga je dat gat opvullen? Met een nieuwe gewoonte!

Waarom houden we nieuwe gewoontes niet vol?

Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, een slechte gewoonte zit in je systeem verankerd.

Er kunnen verschillende redenen zijn die maken dat je nieuwe gewoontes niet volhoudt:

  • Geen duidelijk doel hebben (zoals een vaag voornemen)
  • Of juist teveel tegelijk willen, waardoor je eindigt met niets
  • Teveel focussen op wat je niet wilt, waardoor je dat juist wél krijgt
  • Als de motivatie niet van binnen komt (je volgt wat anderen doen)
  • Weerstand/sabotage van je ego (bijvoorbeeld ‘alles of niets houding’)

Vergeet ook niet hoe lang er nodig is om een nieuwe gewoonte in je systeem te krijgen.

De onderzoeken verschillen, maar het antwoord is minimaal 21 dagen: it takes time!

En het heeft binnen die tijd vooral ook herhaling nodig, zodat het je nieuwe normaal wordt.

P.S. wil je vaker schrijven voor je ontwikkeling? Check mijn journal guide

Hoe nieuwe gewoontes aanleren & volhouden (5 tips)

Je wilt slechte gewoontes dus gaan vervangen met goede gewoontes en die vervolgens volhouden.

Om je daarbij te helpen wil ik je op basis van de hierboven gemaakte fouten onderstaande tips meegeven:

1. Voer één gewoonte tegelijk in

Om te voorkomen dat je je verliest in de hoeveelheid gewoontes, kun je het beste beginnen met één gewoonte.

In plaats van 4 nieuwe gewoontes aan het begin van het jaar, kun je wellicht beter 1 gewoonte per kwartaal kiezen.

2. Maak het specifiek & meetbaar

Wanneer iets vaag is voor je hoofd, begint het er liever niet aan, dus maak er een concrete actie van.

‘Meer water drinken’ is lastig bij te houden, wanneer voldoe je daaraan? Kies liever bijvoorbeeld 8 glazen per dag.

Nieuwe gewoontes aanleren

3. Gebruik een habit tracker

Een habit tracker helpt je om bij te houden of je op koers zit en motiveert je meteen. We houden van afvinken!

Dit kun je doen met een lijst op de koelkast, met behulp van een app of koop een mooie bullet journal:

4. Geef jezelf reminders

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, je mag jezelf best herinneren aan je nieuwe gewoontes.

Dit kan door middel van een wekker op je telefoon of door bijvoorbeeld post-its op je spiegels te plakken.

5. Plak nieuwe aan bestaande 

Nog zo’n idee om het jezelf makkelijker te maken is om nieuwe gewoontes aan bestaande gewoontes te plakken.

Zo poetsen we onze tanden allemaal tweemaal per dag. Het is ideaal om daar een nieuwe gewoonte aan toe te voegen.

En maak dus van een slechte gewoonte een nieuwe. Bepaal voor jezelf: elke keer als ik dit wil doen, ga ik nu … doen.

Slechte gewoontes afleren

Gewoontes veranderen? Ga naar de kern

Als de bovenstaande tips niet helpen, dan zit er meer achter. We noemen dit weerstand.

Elk gedrag heeft een positieve intentie. Wanneer je iets (niet) doet kan dat zelf sabotage zijn.

Vaak is dit je ego dat niet wil dat je uit je comfortzone treedt of die het allemaal perfect wil doen.

Leer daarom je gedachten te observeren en ga nog dieper: naar de kern/oorzaak van het gedrag.

Je kunt wel je fastfood gewoonte willen veranderen, maar als je daarmee eigenlijk gevoelens mijd…

Dan is dát hetgeen om naar te gaan kijken, anders vul je dat gewoon weer op met een andere gewoonte.

Het kan helpen om hier een stok achter de deur bij te hebben, ik begeleid hier dagelijks vrouwen bij.

Wil je samen kijken naar en aan de slag met je gewoontes? Check mijn coachpagina & vraag een intake aan!

Liefs Mariëlle

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.