Inmiddels ben ik bijna een jaar veganist en wat heb ik daardoor veel geleerd. Ik werd bewust van wat ik in mijn mond stak en dat was niet zo gezond als ik dacht. Vegan eten hoeft ook niet per se gezond te zijn (want: friet, chips, enzovoort), maar dat is wel waar ik voor ga. Ik merkte steeds meer aan mijn lichaam, probeerde het een en ander en deed een voedselintolerantietest. In dit artikel vertel ik er meer over!

Voedselintolerantietest

Waarom een voedselintolerantietest?

Ik vind mijn gezondheid erg belangrijk en plantaardig eten vormt een groot onderdeel van mijn gezonde levensstijl. Nu ik veganistisch eet voel ik me véél beter, omdat ik me niet meer schuldig hoef te voelen over de dieren die voor mij vermoord moeten worden of moeten lijden.

Dat is één, maar ik merkte op een gegeven moment ook dat sommige maaltijden niet helemaal lekker vielen. Ik had na het eten vaak last van een opgeblazen en ongemakkelijk gevoel, misselijkheid en benauwdheid (vooral na het eten van pasta/brood/wraps = allemaal met gluten) ofwel een mega dip.

Achteraf gezien had ik dit al langer. Ook mijn weerstand is altijd al laag geweest en ik heb al jaren last van puistjes. Deze klachten had ik pas écht door toen ik dus bewust op gezond eten ging letten. Ik deed veel onderzoek en eet nu al een paar weken zo goed als glutenvrij, dat scheelt al een hoop.

Maar ik kwam ook tot de ontdekking dat iedereen zo zijn intoleranties heeft en wie weet is dat bij mij wel de oorzaak van mijn puistjes. Als je voedsel eet dat ongezond is of waar je intolerant voor bent, raken je darmen uit balans. En gezonde darmen zorgen nu juist voor een goede algehele gezondheid.

Ik besloot een test te doen uit nieuwsgierigheid én om de ongemakkelijke klachten te laten verdwijnen, voor een egale huid, om veel energie te hebben en voor een goede weerstand.

Waarom ik geen alcohol meer drink

Hoe ik een voedselintolerantietest liet doen

Eerst bracht ik een bezoek aan de dokter om via mijn bloed te testen of ik intolerant ben voor gluten. Maar, niet heel slim van mij, ik at op dat moment al weinig gluten. En dan kan zo’n test het niet goed meer beoordelen. Bovendien hoef je niet per se intolerant te zijn, je kunt ook sensitief zijn.

De dokter gaf aan dat ik nog een andere bloedtest kon laten doen, maar ze vroeg me hoeveel zin het zou hebben. Ze verwachtte namelijk al dat, ook al zou er geen intolerantie uit de test komen, ik toch wel zoveel mogelijk glutenvrij zou blijven eten. Daarom besloot ik de tweede test niet te doen.

Ik was namelijk toch al maanden benieuwd naar wat er uit een algemene voedselintolerantietest zou komen en besloot dat nu maar eens te doen. In Eindhoven is dat bijvoorbeeld mogelijk bij Beautec. Daar voert Debbie van B-Vital een voedselintolerantietest uit door middel van de bioresonantie-techniek.

Dat gaat als volgt: met behulp van een biotensor worden intoleranties en (over)gevoeligheden vast gesteld. Je wordt niet alleen getest op voedingsmiddelen, maar ook ingrediënten en supplementen. De test is mega uitgebreid, denk aan zoetstoffen, kleurstoffen, E-nummers, graspollen en nog zoveel meer.

Voedingsintolerantie test

De uitslag van mijn voedselintolerantietest

Wat had ik enorm veel zin in de voedselintolerantietest! Dat klinkt echt heel raar, maar gezond eten en leven is inmiddels toch wel een passie geworden. En ik was het beu om telkens weer te moeten zoeken naar de oorzaak van mijn klachten. Al was ik stiekem een beetje bang dat ik dingen zou moeten missen…

Hieronder lees je waar ik klaarblijkelijk intolerant voor ben, maar let op: dat hoeft niet voor jou zo te zijn. Als je voor jou persoonlijk wilt ontdekken wat je intoleranties zijn, laat dan altijd zelf een test doen.

  • Peulen
  • Spinazie
  • Ananas
  • Varkensvet
  • Yoghurt
  • Ahornsiroop
  • Etherische olie (basilicum, kajeput, marjolein, pepermunt)
  • E320 en E321

Varkensvet eet ik als veganist al niet. Maar spinazie, ananas en ahornsiroop eet ik dagelijks, oeps! Wat betreft de E-nummers geldt dat ik zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eet, waar die gelukkig niet aan te pas komen. Bij yoghurt dacht ik aan zuivel, maar het gaat schijnbaar om de yoghurtculturen: SHIT.

De aanpak naar aanleiding van de uitslag

En waarom ik hierboven SHIT zeg, is omdat ik de komende 2 maanden deze voedingsmiddelen beter niet eet. Dat betekent dat ik dus 2 maanden één fan mijn favo fruitsoorten én één van mijn favo ontbijtrecepten moet missen. Maar zo kan mijn lijf zich wel even helemaal herstellen

Daarna kan ik één voor één de voedingsmiddelen weer gaan introduceren en beoordelen of ik er klachten van krijg. Aan de hand daarvan kan ik dan mijn ‘dieet’ aanpassen op mijn lichaam, zodat ik zo gezond mogelijk kan eten zonder weer dezelfde klachten te krijgen. Uiteraard schrijf ik dan weer een update!

Ik ben heel benieuwd of jij ook weleens zo’n test hebt laten doen? Zo ja, wat was jouw uitslag?

Liefs Mariëlle

P.S. wil je op de hoogte blijven van updates? Volg me dan op Instagram of Facebook.