Supplementen voor veganisten: B12, Vitamine D, Zink, Omega 3 & meer…

Eén van de meest gestelde vragen aan veganisten is: maar dan krijg je toch tekorten? Ik als veganist vind het jammer dat men hier als eerste aan denkt. Vaak grap ik: daarom ben ik ook dood aan het gaan. Waarop dan wordt gezegd: ik weet dat dat niet waar is. Precies ;) Ondanks dat is het wel verstandig om je te verdiepen in supplementen voor veganisten (al is het voor iedereen verstandig om zich te verdiepen in voedingsstoffen) en ik help daar graag bij.

Supplementen voor veganisten

Alles over de nodige supplementen voor veganisten

Het positieve aan het internet is dat je veel kunt leren. Ik leerde zo wat er achter de dier industrie schuilt, mijn hoofdreden om veganist te worden. Ik wil namelijk niet bijdragen aan dierenleed én het verpesten van de aarde.

Dankzij internet kon ik vinden wat voor supplementen ik als veganist moet nemen. Al was het best lastig om te kiezen tussen een vegan multivitamine of een vegan vitamine D en een goed B12 supplement.

Helaas zit er ook een groot nadeel aan internet: je vindt er veel tegenstrijdigheden, omdat iedereen er maar wat op kan plaatsen. Zeker als het gaat om gezondheid, moet je daar voorzichtig mee zijn.

Zo leerde ik dat als je geen ijzertekort hebt en toch een ijzer supplement gaat slikken, omdat je vermoedt dat je een tekort hebt, dat juist hele vervelende (schadelijke) gevolgen kan hebben.

Goed om je dus even te verdiepen in welke supplementen voor veganisten verstandig zijn én in goede vegan supplementen.

Wat houdt veganisme in?

Mocht je je nog aan het verdiepen zijn in veganisme, dan zet ik graag even kort op een rij waar veganisten rekening mee houden. Kort gezegd gebruikt een veganist niets dat van dieren af komt.

Iemand die veganistisch eet vermijdt bijvoorbeeld het volgende:

  • Vlees (rund, varken, kip)
  • Vis & schaaldieren
  • Zuivel (melk, yoghurt, kaas)
  • Ei & honing
  • Gelatine & karmijn

En iemand die veganistisch leeft vermijdt daarbij onder andere ook:

  • Leer
  • Wol
  • Bont
  • Zijde
  • Dons

Hoe je veganist kunt worden zonder al teveel moeilijkheden? Daar schreef ik eerder al een heel uitgebreid artikel over met 20 vegan voor beginners tips!

Vegan vitamine

Waarom iedereen op mag letten (dus ook veganisten)

Omdat veganisme voor veel mensen nog onbekend terrein is, krijg je vaak opmerkingen over tekorten alvorens je überhaupt hebt uit kunnen leggen waarom je veganist bent.

Ik snap het wel, want ik ben ook niet als veganist geboren, maar het is tijd om onze ogen te openen ;) Het is goed om je te verdiepen in supplementen voor veganisten, maar dat geldt voor iedereen.

Gezondheid vinden we allemaal belangrijk, daar willen we ook best wel wat voor doen, maar iedereen kan bepaalde tekorten oplopen door eenzijdig te eten of in het geval van veel stress.

En wist je dat zelfs vleeseters een B12 tekort op kunnen lopen? Dat is echt niet iets dat enkel bij veganisten voorkomt, het is jammer genoeg enkel zo bekend geworden.

Met welke tekorten moet je rekening houden als veganist?

Als het gaat om veganisme, dan vind je overal dat je mogelijk tekorten op zou kunnen lopen aan:

  • Vitamine B12
  • Vitamine D
  • Omega 3
  • IJzer
  • Calcium
  • Zink

Vegan musthave: vitamine B-12 supplement

We hebben B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen. Het komt voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, ei en zuivel.

Maar wist je dat dit niet zomaar voorkomt IN deze dieren? Zij nemen dit tot zich via voeding. Dus waarom zouden we daar een dier voor moeten vermoorden, als je het ook met een supplement kunt doen?

Bovendien gaf ik al aan dat ook vleeseters een tekort op kunnen lopen. De meeste veganisten houden zich wel bezig met B12, maar vleeseters juist niet.

Hoe dan ook: als je kiest voor veganistisch eten, dan moet je een B12 supplement nemen. De bekendste vorm is die met methylcobalamin.

Vegan vitamine D supplement

We kennen vitamine D allemaal van de zon en daar helpt de zon ons ook echt bij. Helaas schijnt het zonnetje in Nederland niet zoveel, zeker niet in de winter.

Vitamine D heb je wél heel hard nodig, bijvoorbeeld om calcium op te kunnen nemen. Het is belangrijk voor je immuunsysteem, spieren, botten en tanden.

Of je nu veganist bent of niet: gezien we in Nederland maar weinig zon krijgen, is het verstandig om in ieder geval in de winter een vitamine D supplement te nemen.

Het wordt niet voor niets aan 4 groepen mensen in Nederland geadviseerd (zoals ouderen). Je hebt overigens vitamine D2 en vitamine D3, dat laatste wordt het beste opgenomen.

Ik neem mijn vitamine D supplement in bij mijn ontbijt voor de beste opname (gecombineerd met gezonde vetten).

Vegan supplementen

Omega 3 & veganisme

Ook een bekend fenomeen als het aankomt op veganisme, is omega 3. Waar veel mensen denken dat vis de directe bron van omega 3 is, is de echte oorsprong algen.

Hierbij geldt dus eigenlijk hetzelfde als bij vitamine B12: waarom zou je vis eten (dat vaak vol olie & plastic zit) als je het ook direct uit algen kunt halen?

Omega 3 is een verzamelnaam voor meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals ALA, DHA en EPA. Dit beschermt je lichaam onder andere tegen hart- en vaatziekten.

Je kunt voor omega 3 als veganist onder andere lijnzaadolie, avocado en noten nemen.

Maar als je er niet zo mee bezig bent, kan het lastig zijn om voldoende Omega 3 binnen te krijgen. Je kunt in dat geval kiezen voor een supplement met plantaardige omega 3.

IJzer tekort bij veganisten?

Wat je naast een tekort aan vitamine D ook vaak hoort, is een tekort aan ijzer. Je hebt ijzer nodig omdat het hemoglobine vormt, dat zorgt voor het zuurstoftransport in ons bloed en in onze stofwisseling.

Een slim trucje is om ijzer in te nemen met vitamine C, omdat het dan beter wordt opgenomen.

Je vindt ijzer onder andere terug in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten en bonen. Er wordt vaak ook een beetje toegevoegd aan vleesvervangers.

Over het algemeen hoef je dus geen ijzersupplement te slikken. Ik heb al 3 keer mijn bloed laten prikken (aanrader om zo af en toe eens te doen!) en mijn ijzerwaarde is helemaal goed :)

Calcium voor veganisten

Ook van calcium wordt vaak gezegd dat veganisten dit tekort zouden komen. Je hebt dit nodig voor sterke botten en het komt bijvoorbeeld voor in zuivelproducten.

Maar, het komt gelukkig ook gewoon voor in brood, aardappelen, groenten en peulvruchten (een gezond eetpatroon dus).

De zogenaamde positieve invloed van zuivel wordt tegenwoordig steeds meer in twijfel getrokken, het zorgt onder andere namelijk vooral voor huidproblemen zoals acne en eczeem.

Dat is ook niet vreemd, want melk is bedoeld voor een kalfje en niet voor een mens. We zijn dus niet lactose intolerant, we moeten dat gewoon niet pikken van de koe ;)

Waarom zou je als volwassene nog (koe)borstvoeding drinken? De Canadese overheid heeft allang door dat zuivel niet gezond is, zij hebben het zelfs geschrapt uit de schijf van 5!

Zink & veganisme: tekort?

Tot slot dan nog zink, dat belangrijk is voor de opbouw van eiwitten, de ontwikkeling van weefsel en een sterk immuunsysteem. Zink zorgt ook voor lange haren, sterke nagels en een mooie huid.

Hoewel je het terugvindt in vlees en schelpdieren, vind je het ook gewoon terug in bijvoorbeeld brood, havermout, bonen, pitten en noten.

Mocht je hier niet voldoende van eten, dan kun je een tekort aan zink krijgen. Je zou in dat geval kunnen kiezen voor een zink supplement.

Vegan tekorten

Dus: supplementen voor veganisten, waar moet je op letten?

Kort samengevat komt het er op neer dat een veganist een vitamine B12 supplement moet nemen. Ik doe dat braaf en daarnaast neem ik een vitamine D supplement in de wintermaanden.

Verder neem ik dan nog een jodium supplement, omdat dat bijna niet meer in onze voeding zit en ik niet zoveel brood eet. Buiten dat neem ik geen supplementen.

Om te zorgen dat ik geen tekorten oploop let ik op wat ik eet en ik laat 1 à 2 maal per jaar bloedprikken. Indien ik dan wat zou ontdekken, zou ik extra letten op welke voeding ik neem en meer nemen van wat nodig is.

Indien dat niet genoeg zou zijn, kan ik altijd nog een supplement nemen.

Maar, pas op, want niet alle supplementen zijn vegan. Zo kan er bijvoorbeeld wolvet in vitamine D zitten, de naam visolie zegt ook al genoeg en er wordt vaak ook melk gebruikt in supplementen.

Ik koop daarom specifiek supplementen die plantaardig of vegan in de beschrijving hebben staan. Even opletten dus, maar als je het eenmaal weet, ben je good to go!

Benieuwd wat ik als veganist zoal eet in een week? Download gratis mijn voorbeeld vegan weekschema!

Fijne boeken over vegan & gezondheid

Mocht je meer willen weten over veganisme en dan vooral het gezondheidsaspect (o.a. dus supplementen voor veganisten), lees dan eens de onderstaande boeken. Ook de documentaire What The Health raad ik enorm aan.

Welke supplementen neem jij (als veganist)?

Liefs Mariëlle

NIEUW: vegan e-book nu verkrijgbaar

Kun je nog wel wat inspiratie gebruiken? Mijn eerste e-book is nu verkrijgbaar! Klik op de afbeelding hieronder :)

Vegan e-book banner

Dit artikel bevat een gesponsorde link

Volg:
Deel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Instagram

14   95
24   120
26   108
36   169
11   121

Follow on Instagram