Yoga voor beginners guide [10 verschillende yoga stijlen]

Eerder schreef ik al een artikel over wat yoga is en waarom het zo gezond is. Die werd goed ontvangen want steeds meer mensen hebben er interesse in. In mijn gezonde & mindful morning routine kun je zien dat ik het bijna dagelijks doe. Wil jij dat ook. maar heb je geen idee waar te beginnen? Dan help ik je met dit artikel graag op weg! Ik deel niet alleen tips voor beginners, maar ook verschillende yoga stijlen zodat je kunt beoordelen welke type bij je past. Ik ben (nog) geen yoga docente, maar hoop je hiermee toch in beweging te brengen.

Verschillende yoga stijlen

Yoga voor beginners: waar te beginnen?

Wil je graag beginnen met yoga, maar heb je geen idee hoe? Dan deel ik graag een aantal beginner tips met je.

Ik raad je sowieso aller eerst aan om mijn artikel te lezen over wat yoga is en wat de voordelen zijn, ter motivatie!

Aan de hand daarvan is het fijn om te bedenken wat je doel is. Denk aan balans, flexibiliteit, bewustzijn of beweging.

Vervolgens kun je je je verdiepen in de verschillende yoga stijlen die er zijn, om te kijken welk soort bij je past.

In dit artikel som ik 10 vormen voor je op, zodat je vooraf alvast kunt beoordelen welk type past bij jouw doel.

Vanuit daar kun je op zoek gaan naar (gratis) online yoga video’s, een sportschool of yoga school die bij je past.

Persoonlijk raad ik aan om gewoon eens een video of proefles (of meerderen) te proberen en dan verder te besluiten.

P.S. bestel ook vast een (duurzame) yoga mat ter extra motivatie

Verschillende yoga stijlen: yin (flow) & yang (statisch)

Welke yoga vorm bij je past, hangt af van je doel en of je beginner of gevorderd bent (maar dit verschilt ook per klas).

Over het algemeen kies je tussen ontspannen of inspannen. Als je wilt ontspannen focus je je op yin (gaat om loslaten).

Als je flink wilt inspannen, dan focus je je op yang (gaat om kracht). Andere termen die vaak voorkomen zijn flow en statisch.

Flow houdt in dat je bewegingen achter elkaar doet in één vloeiende beweging. Bij statische houdingen is dat niet het geval.

P.S. lees ook eens mijn artikel over vrouwelijke (yin) & mannelijke energie (yang)

De basis van yoga: asana’s & pranayama

Sommigen denken dat yoga een beetje rekken en strekken is, maar er zit véél meer achter. Het is een ware filosofie.

Qua oefeningen gaat het niet alleen om de asana’s (houdingen), maar juist ook om pranayama (ademhaling).

Yoga wordt vaak vóór meditatie gedaan om goed te kunnen focussen. Daar heb ik een apart artikel over geschreven!

Yoga stromingen uitleg

10 verschillende yoga stijlen op een rij (officiële vormen)

Van oorsprong zijn er helemaal niet zoveel yoga vormen, velen komen voort uit een aantal basis vormen.

En dan heb je tegenwoordig nog ‘moderne’ varianten zoals geiten yoga, maar die sla ik in dit artikel over haha!

Om je een beetje richting te geven, som ik 10 yoga stijlen voor je op, zodat je kunt beoordelen welke bij je past.

1. Yin yoga

Bij yin yoga gaat het om rust. Het wordt daarom ook wel ‘restorative yoga’ genoemd en is perfect om te doen voordat je gaat slapen.

De houdingen hebben invloed op je gewrichten, bindweefsel en het ontspannen van je spieren. Zie hier een yin yoga video.

2. Hatha yoga

Bij Hatha yoga focus je je op het versterken en versoepelen van je lichaam. Je leert hierbij focussen op ademen en je houding.

Hatha yoga wordt gezien als ‘basis’ stijl en is dan ook ideaal voor beginners. Zie hier een voorbeeld van hatha yoga op Youtube.

3. Kundalini yoga

Mocht je geen beginner meer zijn en wat meer verdieping willen, dan is Kundalini yoga wellicht een mooie stijl.

Deze is gericht is op spiritualiteit, levensenergie (chakra’s) en bewustzijn. Zie hier een Kundalini yoga video.

4. Bikram yoga

Wil je meer inspanning? Intensieve bikram yoga (ook wel hot yoga) doe je in een verwarmde ruimte (met zo’n 40 graden).

Het zweten maakt het extra gezond voor o.a. je bloedsomloop, bloeddruk en het afvoeren van afvalstoffen. Zie hier een Bikram yoga video.

5. Power yoga

Als je níet die hitte op wilt zoeken, maar wel actief yoga wilt doen, dan is power yoga een leuke optie voor je.

Deze stijl brengt je conditie, sterke spieren, een strak lichaam, energie én lenigheidZie hier een Power yoga video.

Yoga vormen uitgelegd

6. Ashtanga yoga

Ook bij Ashtanga yoga is er sprake van tempo. Bij deze vorm draait het om concentratie, ademhaling, controle over je zintuigen en meer.

Het doel van deze yoga stijl is je over kunnen geven en daardoor meer geluk kunnen ervaren. Zie hier een voorbeeld video van Ashtanga yoga.

7. Vinyasa yoga

Vinyasa yoga is ook lekker fysiek actief en vooral dynamisch, omdat je de houdingen allemaal achter elkaar uitvoert.

Dit zorgt ervoor dat je leniger en sterker wordt, een mooi vervolg op hatha yoga. Zie hier een Vinyasa yoga video.

8. Nidra yoga

Nidra yoga wordt ook wel de yoga van de slaap genoemd. Het kan helpen bij spanning, angst en slaapproblemen.

Het is diep ontspannend en helpt om dichter bij jezelf te komen. Zie hier een voorbeeld van Nidra yoga op Youtube.

9. Jivamukti yoga

Deze vorm schijnt populair te zijn bij celebs, voor verbinding tussen lichaam en spiritualiteit (met als doel verlichting).

Het is een fysiek zware vorm met competitief, die helpt mentale blokkades op te heffen. Zie hier een voorbeeld van Jivamukti yoga.

10. Iyenyar yoga

Iyenyar yoga is (nog) niet zo bekend en is naar mijn idee geschikt voor gevorderden. Het gaat vooral om correcte houdingen.

Het is daardoor een fysieke, maar ook spirituele vorm, want het zou je meer zielbewust maken. Zie een voorbeeldvideo van Iyenyar yoga.

Yoga voor beginners

Verschillende yoga stijlen: welke soort past bij jou (als beginner)?

Hopelijk kun je met de achtergrond van yoga uit mijn eerste artikel en dit artikel aan de slag met de beoefening.

De beginner tips lijken misschien heel simpel, maar ik ben zelf vrij random begonnen en had graag meer richting gehad.

Vandaar dat ik je dus eerst de betekenis heb gegeven, de voordelen op een rij én de mogelijke vormen die je kunt proberen.

Net zoals bij de meeste dingen komt het uiteindelijk wel neer op: gewoon doen en ervaren welk type yoga bij je past.

Dat geldt ook voor hoe je het doet: de één vindt het fijn om het lekker thuis te doen op gevoel, de ander pakt liever een lesje.

Er zijn in ieder geval genoeg mogelijkheden, dus daar zal het niet aan liggen. Heb jij al ervaring met yoga?

Liefs Mariëlle

P.S. volg me op Instagram voor dagelijkse inspiratie over bewust leven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.