Wat is yoga & waarom yoga zo gezond is? [30 voordelen]

Yoga is inmiddels ook in het Westen populair, steeds meer mensen wagen een poging. Maar wat is yoga nu eigenlijk? En wellicht vraag je je af waarom yoga gezond is voor je. In dit artikel lees je meer over de betekenis en deel ik 30 voordelen van de beoefening ervan. Van lichaam tot geest en ziel (slaap, stress, afvallen, rugpijn, menstruatiepijn etc), je kunt het voor van alles inzetten. Al is ‘inzetten’ niet echt het juiste woord. Om je een idee te geven hoe yoga je leven kan veranderen, deel ik ook mijn persoonlijke ervaring. Lees snel verder!

Waarom yoga zo goed voor je is

Wat is yoga? Eerst even over de betekenis

Het woord yoga is afgeleid uit het Sanskriet, waarvan de betekenis neerkomt op verbinding. De verbinding gaat over o.a. lichaam & geest.

Waar veel mensen het zien als ontspanning of sport, is het meer een levenswijze of filosofie. Het is dus meer dan wat oefeningen doen.

Yoga gaat al zo’n 5000 jaar terug, van daaruit kent men het achtvoudige pad tot verlichting volgens Patanjali (vader van yoga).

Hierbij horen richtlijnen voor de omgang met anderen, je innerlijke houding, de lichaamshoudingen (asana’s), je ademhaling en meer.

Ze zeggen ook wel dat hoe je op je mat staat, is hoe je in het leven staat. Dat kan je veel bewustzijn en groei brengen.

Maar het gaat de meeste mensen in beginsel vaak vooral om waarom yoga goed is voor je lijf. Laten we naar de voordelen kijken!

Waarom yoga goed & gezond is? 30 voordelen

Vraag jij je ook af waar yoga goed voor is? De meeste mensen hebben lichamelijke of geestelijke beweegredenen.

Van rugpijn tot afvallen en een depressie tot beter slapen. Check hieronder wat yoga met je doet!

1. Biedt ontspanning

Yoga helpt je om te ontspannen in een drukke maatschappij. Op je mat kun je alles even loslaten.

2. Vermindert stress & angst

Stress is slecht voor je gezondheid. Yoga helpt je in je lichaam te komen en rustiger te ademen, waardoor je stress (& angst) daalt.

3. Meer concentratie & focus

We ervaren de hele dag door prikkels (afleiding), focus is tegenwoordig ver te zoeken. Yoga helpt je om dit meer te trainen.

4. Verlicht pijn

Veel zitten is slecht voor je lichaam (van spier tot spijsvertering). Yoga helpt daarbij enorm, maar ook bij bijvoorbeeld menstruatiepijn.

5. Maakt je leniger & flexibeler

Wanneer je voor het eerst yoga doet, voel je ineens spieren die je nooit eerder voelde. Het maakt je leniger en flexibeler, en dat voelt goed!

Voordelen van yoga

6. Sterkere spieren

Door die spieren die je normaal niet voelt te trainen, maak je ze sterker. Verschillende houdingen trainen verschillende spieren.

7. Versterkt je botten

Het versterken van je botten is ook een voordeel, zeker wanneer je houdingen langer aanhoudt (daarom ook goed bij osteoporose).

8. Meer conditie

Er zijn verschillende vormen, maar in principe verbetert het je uithoudingsvermogen (grens opzoeken) en conditie (zeker bij power yoga).

9. Betere houding

Wanneer je langer volhoudt ga je merken dat je een betere houding krijgt en zul je last krijgen als je lang in een ongezonde houding zit.

10. Meer balans

De oefeningen kunnen uitdagend zijn, maar oefening baart kunst en dan kun je steeds beter balans houden. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal ;)

11. Goed voor je seksleven

Yoga verbetert de toevoer van bloed naar je bekken, dat maakt je geslachtsdelen gevoeliger. En rust in je hoofd is fijnere orgasmes.

12. Gezondere ademhaling

In plaats van zo lenig mogelijk zijn, ligt de focus veel meer op ademhaling. Yoga verbetert je zuurstofopname.

13. Betere spijsvertering

Vaak last van een opgeblazen gevoel, verstopping of buikpijn? Bepaalde houdingen zijn als een innerlijke massage en stimuleren je spijsvertering.

14. Verlaag je bloeddruk

Doordat yoga helpt om te ontspannen (= minder stress), helpt het er onder andere aan mee om je bloeddruk te verlagen.

15. Betere bloedcirculatie

Ik noemde het bij punt 11 eigenlijk al, yoga stimuleert de bloedcirculatie. Fijn bij koude handen en voeten, hup die benen omhoog!

Yogi levenswijze

16. Afvalstoffen afvoeren

Voornamelijk de draaiende houdingen ondersteunen je lichaam om afvalstoffen af te voeren (gentle detox).

17. Sterker immuunsysteem

Afvalstoffen afvoeren, een betere ademhaling en zuurstofrijk bloed komt ook je immuunsysteem ten goede.

18. Op gewicht blijven

Afhankelijk van de vorm helpt yoga je op gewicht te blijven of zelfs afvallen als dat je wens is. Bovendien helpt het bewuster te eten.

19. Meer energie

Naast ontspanning kunnen de oefeningen je juist ook energie geven, meerdere houdingen laden je als het ware op.

20. Beter slapen

Sommige houden geven energie, andere houdingen helpen juist om lekker te slapen. Lees hier meer over slapeloosheid.

21. Houd je jong

Yoga houd je fit, sterk, flexibel en energiek. Door goed voor je lichaam én geest te zorgen, houd je je lichaam en geest langer jong.

22. Verbind lichaam & geest

Wanneer je langer volhoudt, zul je ervaren hoe dit is. Het maakt je bewuster van lichaam en geest, en de connectie daartussen.

23. Maakt veerkrachtiger

Yoga maakt je niet alleen fysiek, maar ook mentaal sterker. Je gaat grenzen opzoeken en ze op jouw tempo verleggen.

24. Meer geluk

Omdat je beter naar jezelf leert luisteren, leer je jezelf beter kennen. Yoga is effectief bij depressie en burnout.

25. Verbetert je zelfbeeld

Door alle bovenstaande punten zal je zelfbeeld (ter aanzien van je lichaam & geest) verbeteren. Lees ook meer over zelfliefde.

Hoe yoga je leven kan veranderen

26. Boost je zelfvertrouwen

Door te ontdekken wat je allemaal kunt en daarin te groeien, groeit ook je zelfvertrouwen mee.

27. Meer bewustzijn

Yoga helpt je om met aandacht in het nu te zijn. Het maakt je bewuster van dat wat is. Niet voor niets leef ik bewust ;)

28. Innerlijke rust

Veel piekeren, veel zorgen: het lijkt normaal tegenwoordig, maar dat is het niet. Yoga ondersteunt je bij innerlijke rust.

29. Meer discipline

Ooit is beter dan nooit, maar het brengt pas echt voordeel als je het vaker doet. Zeker de moeilijkere houdingen vergen discipline.

30. Verbind met anderen

Je kunt het thuis doen óf bij een (sport)school. Dan ervaar je ook meer verbinding met like minded people!

Hoe yoga je leven kan veranderen

De voordelen die ik hierboven heb omschreven, komen niet uit de lucht vallen. Vrijwel allemaal kan ik ze na jaren beoefenen beamen.

Ik begon ermee vanwege chronische hyperventilatie, stress en chaos in mijn hoofd. Leniger worden sprak me overigens ook wel aan ;)

Inmiddels voel ik me rustiger, meer in balans, meer in verbinding met mezelf en ben ik bewuster van mijn lichaam, gedachten en gedrag.

Maar bijvoorbeeld ook op mijn voetafdruk op de aarde en mijn impact op de samenleving. Het moge duidelijk zijn dat het vele voordelen heeft!

Boek tips voor de nieuwe yogi

Hierbij nog een aantal fijne boeken voor als je meer wilt lezen over dit onderwerp:

Maar mijn voornaamste tip is: ga gewoon beginnen! Lees daarom vooral ook mijn artikel over yoga voor beginners.

Liefs Mariëlle

P.S. wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen? Volg me dan op Instagram

Dit artikel bevat affiliate links

12 Reacties

  1. 23 maart 2017 / 08:32

    Wat leuk! Een jaartje geleden volgde ik ook yoga maar uiteindelijk was het te druk om bij te houden. Ik vind het ook heel fijn en rustgevend.

  2. 23 maart 2017 / 08:57

    Wat een leuk artikel! Ik heb een tijdje yoga oefeningen gedaan voor mijn rug, dat beviel heel erg goed. Ik moet het echt vaker gaan doen! Ben benieuwd naar het volgende artikel :) Liefs, Sija

  3. 23 maart 2017 / 11:40

    Ik denk er al een tijdje over na om thuis yoga te doen; lekker op een matje voor de tv YouTube-tutorials volgen op m’n eigen tempo. :-)

  4. 23 maart 2017 / 13:30

    Ik werk bij een sportschool en hebben daar virtuele lessen yoga, alleen super vroeg dys dat gaat em niet worden haha. Ik wil best keer met yoga lessen meedoen! Misschien kijken of ik het thuis kan doen

  5. 23 maart 2017 / 13:37

    Hihi hopelijk komt het er weer van ;)

  6. 23 maart 2017 / 13:38

    Hihi wat leuk om te horen!

  7. 23 maart 2017 / 15:56

    Ik weet dat heel veel mensen dol zijn op yoga, ik heb het ook geprobeerd op een echte yoga school maar ook op de sportschool maar het was helaas niks voor mij. Ik kon mijn energie er niet echt in kwijt.

  8. 23 maart 2017 / 15:59

    Yoga klinkt heel erg fijn. Ik heb zelf alleen echt heel weinig geduld dus ik weet niet of het iets voor mij is.

  9. 23 maart 2017 / 19:16

    Hihi misschien is het dan JUIST goed, om het meer te krijgen :)

  10. 23 maart 2017 / 19:16

    Volgens mij bestaat er ook zoiets als power yoga! Of je zou twee sport momenten in kunnen lassen in de week: een actief en een x yoga! Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het gewoon niets voor je is :)

  11. Rina
    13 januari 2021 / 16:32

    Wat een leuke post! Bedankt voor alle info:)

  12. Mariëlle
    Auteur
    13 januari 2021 / 17:08

    Graag gedaan Rina :)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.