Stoppen met piekeren: negatieve gedachten loslaten?

Jaren geleden vroeg ik mezelf af: heeft iedereen zoveel gedachten als ik? Ik had veel stress en kon flink piekeren. Hoewel ik van mezelf positief ben, had ik best wat negatieve gedachten (niet alleen voor het slapen gaan). Gelukkig kwamen mindfulness en meditatie op mijn pad én leerde ik wat te doen als gedachten met je aan de loop gaan. Inmiddels help ik als coach dagelijks vrouwen naar meer rust in hun hoofd. Niet zo zeer door gedachten controleren of loslaten, want daar geloof ik niet in. Welke tips ik wél graag meegeef, lees je in dit artikel!

Negatieve gedachten observeren

3 feiten over onze (negatieve) gedachten

Helaas leren we er niet over tenzij we er naar op zoek gaan, maar de invloed van onze gedachten is HUGE.

We hebben er gemiddeld 40.000 tot 60.000 per dag, holy guacamoly! Word je niet al moe van dat idee?

Omgerekend is dat ongeveer 1 gedachte per 1,5 seconde, je hebt dus continu gedachten in je hoofd.

Helaas is het grootste deel daarvan negatief: zo’n 70%. En er is ook nog sprake van herhalen…

Wist je dat zo’n 98% terugkerende zijn? Het is echter niet alleen negatief en heeft zelfs een functie.

De mens heeft zich flink kunnen ontwikkelen dankzij de mind. Maar bij veel mensen is het nu niet helpend.

Je gedachten bepalen je gevoel, dus het draagt vaak niet bij aan je welzijn en heeft zelfs impact op je gezondheid.

Bovendien kunnen we door afdwalende gedachten minder focussen, onze aandacht is slechter dan die van een goudvis.

Waarom negatief denken & zoveel piekeren?

Vrijwel iedereen heeft dus wel negatieve gedachten en dat hoeft niet meteen piekeren te zijn.

Piekeren is in rondjes denken of de verkeerde kant op fantaseren ;) Het brengt je geen oplossing.

Je vraagt je misschien af waarom we dan zo negatief denken. Dat kan meerdere redenen hebben.

Ten eerste is ons brein geprogrammeerd om te overleven, daarom focust het op gevaar (het negatieve).

Daarnaast speelt stress een héle grote rol en perfectionisme (in de trant van ‘het is nooit genoeg’).

Ook angst (wat-als toekomst gedachten) is een trigger, waarmee je geest controle probeert te houden.

Veel mensen denken negatief omdat ze het verleden niet los kunnen laten, dit zie je vaak bij depressie.

Piekeren is ook vaak een coping mechanisme: je blijft in je hoofd zitten om emotie niet te hoeven voelen.

Wanneer je veel oordelen hebt, richting jezelf of richting anderen, dan duidt dit vaak op onzekerheid.

Negatieve gedachten kunnen voortkomen uit beperkende overtuigingen, daar schreef ik een artikel over.

En waarom gebeurt negatief denken vaak voor het slapen gaan? Dat is omdat je in bed eindelijk rust hebt.

Waarom zoveel gedachten in hoofd die niet stoppen

Gedachten stoppen, loslaten of veranderen dan maar?

Hup, aan de bak met je gedachten stoppen, loslaten en veranderen dan maar? Ik denk het niet.

Probeer maar eens één minuut nergens aan te denken. Je merkt: dat gaat niet en werkt juist averechts.

Je kunt ze niet controleren of beheersen, ze komen gewoon. Je kunt ze dus maar beter accepteren.

Dat is wat anders dan serieus nemen. Het is juist interessant om je gedachten te onderzoeken/uitdagen.

Wanneer je wéér merkt dat het geen feiten zijn, kun je als vanzelf meer relativeren en kalmeren.

Op deze manier blijf jij toch ‘de baas’ over je gedachten, in plaats van dat zij de baas zijn over jou.

Je kunt piekeren wel degelijk doorbreken, dat doe je in de eerste plaats met bewustzijn: het opmerken.

En als je voelt dat gedachten niet meer zo’n impact hebben, hoef je ze niet zo nodig meer te leren loslaten.

5 tips om te stoppen met piekeren

Het bovenstaande is al belangrijk om te beseffen, maar ik maak het graag nog wat praktischer voor je met tips:

  • Houd elke dag een piekerkwartier, dán mogen al je gedachten er zijn
  • Neem elke dag de tijd voor je gedachten opschrijven, dat lucht enorm op
  • Pas mindfulness toe in je leven, zo leer je te observeren op een afstandje
  • Meditatie helpt ook om er gewoon mee te zijn, zonder ze te veroordelen
  • Onderzoek je gedachten op waarheid en feiten om ze te ontkrachten

In het kader van manifesteren wordt vaak gezegd: je gedachten creëren je werkelijkheid.

Dat is deels waar, maar niet helemaal, want dan zou alles wat je denkt realiteit worden ;)

Wil je lezen wat er nog meer bij komt kijken? Check dan mijn artikel over de law of attraction.

Hoewel positief denken leuk is, is het niet heilig, want daarmee ontken je vaak je gevoel.

Daarom is het dus goed om te observeren en te onderzoeken, in plaats van direct omzetten.

Gedachten onderzoeken en veranderen

Hulp nodig voor innerlijke rust? Ik coach je graag!

Ik hoop dat je met deze info en tips aan de slag kunt om minder last te hebben van negatief denken en piekeren.

Je geest is als een spier: net zoals je die traint met sporten, kun je ook je mindset trainen op positief denken.

Maar het zit hem dus niet zozeer in veranderen. De kracht van observeren en je niet laten meesleuren is enorm!

‘Your life is as good as your mindset’ is misschien heel cliché, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Met negatieve gedachten kun je onmogelijk een top leven hebben. Het is zo zonde van je energie ook…

Weet je niet waar te beginnen en wil je graag begeleiding? Ik help je graag naar meer innerlijke rust.

Check mijn coach pagina voor de mogelijkheden en vraag een sessie of intake aan! 

Liefs Mariëlle

2 Reacties

  1. 13 januari 2020 / 14:55

    Wat heb je toch altijd een inspiratievolle artikelen Marielle! Ik lees ze altijd erg graag.

  2. Mariëlle
    Auteur
    13 januari 2020 / 17:54

    Dankjewel Rachel, dat is heel fijn om te horen! :D

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.