Omgaan met hooggevoelig zijn: uitleg, kenmerken & tips

Vermoed jij dat je hooggevoelig bent en wil je hier meer over leren? Of weet je al dat je hooggevoelig bent en wil je weten: hoe ga je ermee om? Dan zit je hier goed! In dit artikel geef ik uitleg over wat het is en wat het verschil is met hoogsensitief. Ook lees je hier wat de kenmerken zijn, de mogelijk oorzaak waarom je dit ervaart en tips voor hoe je kunt omgaan met prikkels en emoties. Dit vanuit mijn eigen ervaring als introvert hooggevoelig persoon, en als coach / reiki master. Ik heb gelukkig mogen leren dat het vooral ook je kracht kan zijn als je in balans bent…

Wat is hooggevoeligheid

Wat betekent hooggevoelig versus hoogsensitief? (uitleg)

De termen hooggevoelig en hoogsensitief (HSP) worden vaak door elkaar gebruikt, ik haal ze daarom beiden aan.

Helemaal uitgeschreven is de betekenis: hoog sensitief persoon. Maar wat betekent dat en wanneer ‘ben’ je dat?

Ongeveer 1 op de 5 mensen is hoogsensitief (zowel vrouwen als mannen). Dat is nogal een groot deel van de bevolking!

Hoogsensitief zijn betekent een gevoeliger zenuwstelsel hebben en wat blijkt is dat de hersenen iets anders werken.

Daardoor nemen hoogsensitieve mensen intenser waar en verwerken zij binnengekomen prikkels ook nog eens dieper.

Er is discussie of hooggevoelig hetzelfde is als hoogsensitief. Bedrock schreef er een artikel over waarin zij stellen dat:

Met hoogsensitiviteit word je geboren (maar het is géén aandoening), hooggevoelig word je als je niet leert omgaan met sensitiviteit.

Waarom heb ik dit, vraag je je wellicht af? Steeds vaker wordt trauma als oorzaak genoemd, waardoor je gevoeliger bent voor stress.

Je hoeft overigens geen introvert persoon te zijn als HSP’er, er zijn ook genoeg mensen die extravert zijn (vaak: high sensation seeker).

Overigens geloof ik dat steeds meer mensen ‘overloaded’ zijn omdat we simpelweg in een maatschappij leven met teveel prikkels en druk.

Daarnaast denk ik dat we in de kern allemaal gevoelig zijn (ook al ben je niet hoogsensitief), maar dat veel mensen emoties onderdrukken.

Hooggevoelig tips

Wat zijn de kenmerken van hooggevoelig zijn?

Hoewel hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit voor iedereen anders kan zijn, som ik een aantal mogelijke kenmerken op:

  • Snel overprikkeld zijn door stress (en bijvoorbeeld meer huilen als reactie)
  • Grote groepen mensen liever vermijden in verband met het teveel aan prikkels
  • De emoties van anderen snel overnemen, waardoor het voelt alsof ze van jou zijn
  • Veel details waarnemen & snel last hebben van teveel licht, geluid of een sterke geur
  • Je anders voelen dan anderen (wellicht voel je je raar of wordt dat zelfs tegen je gezegd)
  • Sterke intuïtie, waardoor je de sfeer in een ruimte aanvoelt & het voelt als iemand niet eerlijk is
  • Jezelf wegcijferen, omdat je anderen zo graag helpt (je voelt ook heel goed wat zij nodig hebben)
  • Graag (veel) alleen zijn, omdat je tijd nodig hebt om indrukken te verwerken en op adem te komen

Wat ik in mijn werk als coach ook veel terug zie bij mensen die hoogsensitief zijn, is onzekerheid (laag zelfbeeld) & schaamte.

Je kunt je voorstellen dat iemand die zoveel op/over neemt en te verwerken heeft, sneller in een depressie of burnout kan komen.

Er is geen officiële test of diagnose, de vraag is ook of dat nodig is. Is het herkenbaar, dan is het belangrijkste dat je vindt wat helpt!

Mijn ervaring met hooggevoeligheid…

Vroeger trok ik me al veel terug (ben nog steeds graag alleen), was ik een dagdromer, onzeker, snel gestresst en een perfectionist.

Mijn kamer was pikdonker want slapen met een klein beetje licht was lastig en ik had ’s avonds al snel last van het felle licht van de tv.

Ik word kriebelig van drukte, krijg snel tranen bij iets emotioneels, kan geen horror kijken en zaken als dierenleed raken mij heel diep.

Lekkere aftershave ruik ik al van ver en ik kan heel slecht tegen rookgeur. Mijn lichaam is ook gevoelig (snel last van bepaalde voeding).

Ik ben altijd een overthinker geweest (ver vooruit denken) en ben zelfbewust. Vroeger ook erg voorzichtig, omdat ik gevolgen overzie.

Teveel afspraken op een dag trek ik niet en vroeger vraten anderen snel energie van mij. Ik ga liever de diepte in dan oppervlakkig doen.

Voldoening vind ik erg belangrijk, ik geniet van de kleine dingen (zie ook veel details) en voel het vaak wanneer iets of iemand niet zuiver is.

Hooggevoelig kenmerken

Hoe ga je om met hooggevoelig zijn? (15 praktische tips)

Help, hooggevoelig: wat nu, hoe ga je ermee om? Ik geef je graag een aantal tips om meer in balans te zijn:

  • Accepteer dat je gevoelig bent: als je eenmaal weet hoe wordt het je kracht
  • Zorg voor voldoende alleen tijd en stel prioriteiten om dit te kunnen doen
  • Slaap voldoende, eet gezond en zorg voor structuur in je agenda (minder druk)
  • Wees kritisch op de mensen waar je mee omgaat; kies voor betekenisvolle relaties
  • Minimaliseer je spullen in huis: hoe meer spullen, hoe meer prikkels, hoe minder rust
  • Kom in contact met je eigen emoties en leer te onderscheiden wat van jou of van de ander is
  • Ga vaker de natuur in om te aarden, gebruik lavendelolie op je kussen & draag een edelsteen
  • Pas meer mindfulness toe in je dagelijkse leven om bij jezelf te blijven & aandachtig te zijn in het nu
  • Zorg goed voor je energieveld: leer jezelf te beschermen of boek een reiki sessie voor energie therapie

 

Behoefte aan begeleiding? Ik coach je graag

Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om meer duidelijkheid te krijgen, herkenning te ervaren én kun je wat met de tips.

Ben je er klaar mee om last te ervaren en wil je graag samen aan de slag om jezelf beter te beschermen? Ik help je graag.

Ik kijk dan met jou naar wat jij als persoon nodig hebt om goed voor jezelf te zorgen en wat je nog mag loslaten.

Met als resultaat meer innerlijke rust, zelfliefde & leven in het nu. Check mijn coach pagina & boek een sessie/intake!

Liefs Mariëlle

P.S. ken je iemand die dit artikel ook wel kan gebruiken? Stuur hem dan gerust door: sharing = caring

2 Reacties

  1. melissa
    7 juli 2022 / 12:35

    Tegenwoordig hoort men vaker over hoogsensitieve personen. Hoe ging men hier vroeger mee om? Of waren er minder mensen die hoogsensitief waren omdat er minder prikkels waren?

  2. Mariëlle
    Auteur
    7 juli 2022 / 16:55

    Ik ben geen psycholoog die HSP vaststelt of daar onderzoek naar doet, dus denk niet dat ik daar wat geldigs over kan stellen ;) Wel is het zo dat we VEEL meer prikkels te verwerken krijgen dan vroeger, dus dat kan zeker een verklaring zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.