Wat betekent hooggevoelig zijn? Kenmerken én 15 praktische tips

Ben jij hooggevoelig en wil je leren hoe je daarmee om kunt gaan? Of vermoed je dat je hooggevoelig bent en wil je hier meer over leren? Dan zit je hier goed. In dit artikel vertel ik namelijk meer over wat hooggevoeligheid is, de kenmerken waarmee je zou kunnen beoordelen of je hooggevoelig (vaak ook hoogsensitief of HSP genoemd) bent, deel ik mijn ervaring met dit ‘label’ en 15 praktische tips om ermee om te gaan. Het hoeft namelijk niet alleen maar nadelig te zijn om hoogsensitief te zijn, als je maar weet wat je kunt doen voor jezelf!

Wat is hooggevoeligheid

Wat betekent hooggevoelig & wat is het verschil met hoogsensitief?

De termen hooggevoelig en hoogsensitief (HSP) worden vaak door elkaar gebruikt, ik haal ze daarom beiden aan.

Helemaal uitgeschreven staat de afkorting HSP voor: hoog sensitief persoon. Maar wat betekent dat nu eigenlijk?

Ongeveer 1 op de 5 mensen is hoogsensitief (zowel mannen als vrouwen). Dat is nogal een groot deel van de bevolking dus!

Hoogsensitief zijn betekent een gevoeliger zenuwstelsel hebben en wat blijkt is dat de hersenen dan net wat anders werken.

Hierdoor nemen hoogsensitieve mensen intenser waar en verwerken zij de binnen gekomen prikkels ook nog dieper.

Er is discussie over of beide termen nu hetzelfde betekenen, Bedrock schreef er zelfs een artikel over waaruit ik concludeerde:

Met hoogsensitiviteit word je geboren (maar het is géén aandoening), hooggevoelig ben/word je als je niet leert omgaan met sensitiviteit.

Hoe dan ook: als je al op dit artikel terecht bent gekomen, lees dan zeker even verder. Want ik denk dat je er zeker wat aan zult hebben!

Hooggevoelig tips

Wat zijn de kenmerken van hooggevoeligheid?

De uitleg hierboven is nog vrij algemeen, wellicht herken je je daar niet meteen in. Daarom som ik nog wat mogelijke kenmerken op:

  • Grote mensenmassa’s liever vermijden in verband met het teveel aan prikkels
  • Veel details waarnemen & snel last hebben van teveel licht, geluid of een sterke geur
  • Je anders voelen dan anderen (wellicht voel je je raar of wordt dat zelfs tegen je gezegd)
  • Sterke intuïtie, waardoor je de sfeer in een ruimte aanvoelt & het voelt als iemand niet eerlijk is
  • Jezelf wegcijferen, omdat je anderen zo graag helpt (je voelt ook heel goed wat zij nodig hebben)
  • Emoties van anderen snel overnemen, waardoor het voelt alsof ze van jou zijn (stemmingswisselingen)
  • Graag (veel) alleen zijn, omdat je tijd nodig hebt om indrukken te verwerken en om op adem te komen *

* Je hoeft geen introvert persoon te zijn als HSP’er, er zou ook extraverte kant zijn (high sensation seeker)

Wat ik in mijn werk als coach veel terug zie bij mensen die hoogsensitief zijn, is onzekerheid & schaamte. Begrijpelijk, maar zo jammer!

Je kunt je voorstellen dat iemand die zoveel opneemt/overneemt en te verwerken heeft, ook sneller in een depressie of burn-out komt.

Mocht je overigens een online test willen doen, ik kwam er twee tegen: bij Psychologie Magazine en bij Femke de Grijs.

Ben ik hoogsensitief of hooggevoelig? Mijn ervaring…

Ik heb nooit het label hoogsensitief gekregen en kende de term ook lange tijd niet (kenmerken had ik wel), maar gevoelig ben ik 100%.

Graag deel ik mijn ervaring, omdat ik er wel héél veel van herken en wellicht vallen er dan ook voor jou puzzelstukjes op zijn plek.

Vroeger trok ik me al veel terug (ben nog steeds graag alleen), was ik een dagdromer, onzeker, snel gestresst en een perfectionist.

Mijn kamer was pikdonker, slapen met een klein beetje licht was lastig en ik had ‘s avonds ook al snel last van het felle licht van de tv.

Ik word kriebelig van drukte, krijg snel tranen bij iets lichtelijk emotioneels (Mamma Mia 🤣) en sommige dingen raken mij heel diep.

Lekkere aftershave ruik ik al van ver (love it), maar ik kan ook heel slecht tegen rookgeur. Mijn lichaam is ook gevoelig weet ik inmiddels.

Ik ben altijd al een overthinker geweest (ver vooruit denken) en ben zelfbewust. Vroeger ook erg voorzichtig, omdat ik gevolgen overzie.

Teveel afspraken op een dag trek ik niet en vroeger vraten anderen snel energie van mij. Ik ga liever de diepte in dan oppervlakkig te blijven.

Voldoening vind ik erg belangrijk, ik geniet van de kleine dingen (zie ook veel details) en voel het vaak wanneer iets of iemand niet zuiver is.

Tot slot kan ik niet tegen rotzooi in huis, weiger ik horror te kijken en… zeggen veel van mijn Insta volgers die HSP zijn zich te herkennen in mij ;)

Hooggevoelig kenmerken

Hoe ga je om met hooggevoelig zijn? [15 praktische tips]

Hoogsensitief of niet, zoals Bedrock schrijft geloof ik inderdaad dat je hooggevoelig/overgevoelig kunt zijn in deze maatschappij.

We leven in een snelle wereld, vól prikkels en een hoge prestatiedruk, dus reken maar dat veel mensen daar last van hebben.

Overigens geloof ik dat we allemaal gevoelig zijn (ook al ben je niet hoogsensitief), maar dat veel mensen dat onderdrukken.

Je hóeft geen last te hebben van hoogsensitiviteit of hooggevoeligheid als je leert hoe je ermee om kunt gaan. Daarom enkele tips!

  • Accepteer dat je hoogsenstitief bent: als je ermee leert omgaan wordt het je kracht
  • Zorg voor voldoende alleen tijd, stel prioriteiten om dit te kunnen doen
  • Slaap voldoende, eet gezond en zorg voor meer structuur in je agenda (minder druk aub)
  • Wees kritisch op de mensen waar je mee omgaat; kies voor betekenisvolle relaties
  • Neem een wake-up light i.p.v. een irritante wekker & zet je schermhelderheid ‘s avonds laag
  • Minimaliseer het aantal spullen in huis: hoe meer spullen, hoe meer prikkels, hoe minder rust
  • Ga vaker de natuur in om te aarden, gebruik lavendelolie op je kussen & draag een edelsteen bij je
  • Pas meer mindfulness toe in je dagelijkse leven om bij jezelf te blijven & aandachtig te zijn in het nu
  • Leer om je energie te beschermen: visualiseer een witte bubbel om je heen. Ook reiki helpt je hierbij*

* indien je interesse hebt in reiki (energetische healingmethode) help ik je daar graag mee, check mijn reiki traject

Hooggevoelig boeken

Tot slot: enkele boeken tips

Hopelijk heeft dit artikel je geholpen om meer duidelijkheid te krijgen, herkenning te ervaren én kun je wat met de tips.

Als aller laatste deel ik graag nog wat boek tips voor als je meer wilt lezen over hoogsensitiviteit en/of hooggevoeligheid:

Maar let wel: weten betekent nog niet doen ;) Je kunt er nog zoveel over lezen, dat verandert je situatie nog niet.

Als je er klaar mee bent om last te ervaren en graag aan de slag wilt om jezelf beter te beschermen: ik help je hier graag bij.

Want naast de bovenstaande tips ken ik nog veel meer tips die je kunnen helpen, afhankelijk van wat JIJ ervaart en nodig hebt.

Check mijn coach pagina om te zien hoe ik jou met alle liefde kan begeleiden & vraag daar een gratis kennismakingssessie aan.

Liefs Mariëlle

P.S. ken je iemand die dit artikel ook wel kan gebruiken? Stuur hem dan gerust door: sharing = caring

 

Dit artikel bevat affiliate links

Volg:
Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.