Wat is mindfulness: betekenis, voordelen & oefeningen

In een samenleving waar velen zo druk zijn dat ze het gevoel hebben geleefd te worden en het aantal mensen met angst, depressie en burn-out toeneemt, ontstaat steeds meer interesse voor mindfulness. Maar wat is dat nu precies, waar komt het vandaan, waarom zou je het doen en hoe kun je het trainen? Ik ben zelf als mens en coach groot fan van mindfulness, dus in dit artikel deel ik graag de betekenis, de voordelen (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) en 10 oefeningen zodat je het kunt toepassen in je leven – ook voor beginners. Lees snel verder!

 

Wat is mindfulness

Wat is de betekenis van mindfulness?

De betekenis van mindfulness is: leven met volle aandacht in het huidige moment.

Steeds meer mensen hebben het over ‘leven in het nu’, dat kun je doen met je bewustzijn.

Want feitelijk ben je met je lichaam altijd in het nu, maar we dwalen vaak af met onze gedachten.

Veel mensen piekeren zich een ongeluk (zij ‘zijn’ dan meer in het verleden of in de toekomst).

Dit geeft niet alleen wat onrust, maar kan ook echt leiden tot angst, depressie en burn-out.

Een bekende quote in het kader van mindful leven is niet voor niets: je bent waar je aandacht is.

Termen als compassie, acceptatie en niet oordelen komen ook vaak terug bij mindfulness.

Waar komt mindfulness vandaan?

De grondlegger van mindfulness is Jon Kabat-Zinn, met zijn 8 weekse Mindfulness Based Stress Reduction.

Hij begon hiermee in het jaar 1979 en raakte hiervoor geïnspireerd door de zenboeddhist Tich Nhat Hanh.

In het Oosten is leven met aandacht vanuit het Boeddhisme veel ‘normaler’, Jon bracht het naar het Westen.

Graag licht ik ook meteen even de volgende vraag toe: wat is het verschil tussen mindfulness en meditatie?

Zoals ik het graag uitleg is meditatie een manier (een oefening) binnen het toepassen van mindfulness.

Kijk je liever een video over dit topic dan dat je erover leest? Check dan deze:

Waarom helpt mindfulness? (voordelen)

Wat doet mindfulness voor je, waar kan het bij helpen? Daar is zelfs wetenschappelijk onderzoek voor.

Dat gooit meteen de kritiek dat het zweverig is uit het raam. Je bent ook juist aanwezig met wat nu is.

Niks zweverigs aan dus. Zie Radboud, Maxximize & VMBN voor bronnen en deze lijst aan voordelen:

  • Een rustigere geest
  • Beter kunnen ontspannen
  • Minder stress ervaren
  • Beter omgaan met situaties
  • Leren emoties doorvoelen
  • Betere keuzes kunnen maken
  • Goed slapen & meer energie
  • Beter kunnen concentreren
  • Depressie herstel/voorkomen
  • Angst verminderen
  • Stoppen met piekeren
  • Je dankbaarder voelen
  • Genieten van kleine dingen
  • Sneller herstel bij ziekte
  • Groter gevoel van eigenwaarde
  • Vermindering van fysieke pijn
  • Gezondere relatie met jezelf

Ofwel: het maakt je gezonder en gelukkiger, wie wil dat nu niet!

Hoe werkt mindfulness

Hoe mindful leven: kun je mindfulness zelf leren?

Ben je met de bovenstaande voordelen gemotiveerd geraakt en vraag je je af: kun je mindfulness zelf leren?

Dan is mijn antwoord: absoluut! Maar weet wel dat het echt een proces en een dagelijkse oefening is.

Het is dus niet iets dat je één keer doet en dat je ‘er’ dan bent. Het wordt wel steeds makkelijker en natuurlijker.

Geen zorgen: je hoeft echt niet een uur per dag te mediteren, het is juist krachtig om het door je dag heen te doen.

Want ook al helpt 10 minuten mediteren, wat heb je daar aan als je de rest van de dag leeft als een kip zonder kop?

Het brengt je juist veel om door de dag heen bewust te blijven van de automatische piloot en kiezen hoe je reageert.

Dit is één van de mooie lessen van mindfulness: je wordt je bewust van (onhandige) patronen en dat je een keuze hebt.

Graag wil ik je vooraf ook wijzen op een grote valkuil. Probeer het niet 24/7 perfect te doen, wees mild voor jezelf!

Mindfulness tips & oefeningen

10 mindfulness oefeningen voor beginners (en voor thuis)

Goed, geen uur mediteren dus? Maar hoe kun je mindfulness dan wel toepassen? Hoe train je aandacht?

Er zijn ontzettend veel oefeningen te vinden, probeer van alles en kijk wat bij je past! Hier wat voorbeelden:

  • Dagelijks schrijven (bijv waar je dankbaar voor bent)
  • Eén ding tegelijk doen, ofwel stoppen met multitasken
  • Enkele keren per dag bewust op je ademhaling letten
  • Mindful eten: je focussen op je eten zonder afleiding
  • Gebruik je zintuigen als je wandelt (kijk vogeltjes etc.)
  • Mindful koken: genieten van het gehele kookproces
  • Bewust werken zonder afleiding (telefoon aan de kant)
  • Yoga, waarbij je focust op je ademhaling & houdingen
  • Beginnen met mediteren (begin kort en bouw het op)
  • Gewoon even niks doen en opmerken wat er in je omgaat

Bonus tip: maak een mindful morning routine voor jezelf met enkele van deze oefeningen

Je kunt het zelf leren, maar ik coach je graag

De basis van mindfulness is eigenlijk heel simpel, maar zodra je begint merk je: makkelijk is het zeker niet.

Je ‘monkey mind’ zorgt voor continue innerlijke afleiding, maar ook van buiten worden we overladen door prikkels.

Een flinke uitdaging dus om mindful te leven, maar juist anno 2022 ook essentieel om gezond, rustig en gelukkig te zijn.

Heb je ondanks bovenstaande uitleg en oefeningen géén idee waar te beginnen en sta je open voor liefdevolle begeleiding?

Of heb je van alles geprobeerd, maar loop je tegen aspecten aan en/of houd je het niet vol, en wil je dat nu wel echt?

Ik coach je graag op het gebied van mindfulness (en mindset) naar meer innerlijke rust, zelfliefde & leven in het nu.

Niet langer meer overleven maar daadwerkelijk leven – zoals jij dat graag wilt – en genieten van de kleine dingen.

We gaan daarbij ook dieper naar de kern. Ik help je naar binnen keren en met jezelf verbinden.

Check mijn coach pagina voor de opties en boek een sessie of intake!

Liefs Mariëlle

4 Reacties

  1. 15 april 2019 / 08:25

    Fijn artikel Mariëlle, en handige tips! Ik probeer ‘s ochtends altijd even een momentje te pakken om echt in het moment te zijn en te bedenken “hoe voel ik me nu eigenlijk?” Werkt heel goed voor mij! :)

  2. michelle
    15 april 2019 / 18:47

    Leuk en interessant artikel ;) ik ga toevallig op Mindfulness therapie daar zal ik vast veel aan hebben

  3. Mariëlle
    Auteur
    15 april 2019 / 22:13

    Super goed Maudy, dat werkt zéker :D

  4. Mariëlle
    Auteur
    15 april 2019 / 22:13

    Wat tof Michelle, lijkt me altijd goed <3

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.