15+ tips voor rust in je hoofd (zeker in tijden van corona)

Op mijn blog schrijf ik over het minimaliseren van spullen, maar ik heb ook in mijn hoofd ‘geminimaliseerd’. Dat klinkt misschien gek, maar in een tijd dat we allemaal druk zijn en veel prikkels te verwerken krijgen, lijkt innerlijke rust onmogelijk. Zeker in deze onzekere corona tijd, kunnen we dat heel goed gebruiken. Ik deel in dit artikel graag vanuit eigen ervaring wat oefeningen & tips om rust in je hoofd te krijgen!

Rust in je hoofd krijgen

Rust in je hoofd krijgen in deze tijd/maatschappij

Zoals ik in mijn artikel over gedachten al schreef, hebben wij mensen tienduizenden gedachten per dag. Dat is enerzijds positief, want daardoor kunnen we doen wat we doen. Maar het kan ook onrust geven.

Veel gedachten zijn negatief en de meeste zijn terugkerend, niet heel ideaal dus! Het helemaal stopzetten van je gedachten is echter niet mogelijk. En er is meer dan dat: vele externe prikkels.

Want naast onze eigen gedachten, gaan we met mensen om, hebben we dingen te doen, spullen om ons heen en er gebeuren non-stop dingen in ons leven. En hoewel je niet overal controle op hebt, heb je wél invloed.

Ik benoem dat ook in mijn corona video die je hieronder ziet. Mocht je hem nog niet gezien hebben en wel wat rust en positiviteit kunnen gebruiken, kijk hem dan zeker even:

Mindset & mindfulness voor innerlijke rust

Ik denk dat we allemaal wel het gevoel kennen van onrustig in hoofd en lichaam zijn, we’re alle human. Je kunt gelukkig een heleboel dingen doen voor meer rust, zowel van binnen als buiten je.

Daarom krijg je van mij niet één antwoord op de vraag ‘hoe krijg je rust in je hoofd’? Voor mij spelen mindset en mindfulness een grote rol, ik benoemde het hierboven al een beetje.

Je hebt geen volledige controle op wat er in je leven gebeurt, maar wel op hoe je daarmee omgaat. Van binnen naar buiten dus, in plaats van je te laten meeslepen door wat er buiten je gebeurt.

Wat mij dus heeft geholpen op dit gebied, is het volgende:

  • Stop met je drukmaken over waar je geen controle op hebt: dit is echt zinloos
  • Leer het verleden loslaten voor rust in je hoofd, het verleden is niet te veranderen
  • Observeer je gedachten en gevoelens, laat ze zijn in plaats je er door mee te laten slepen
  • Probeer zo min mogelijk te oordelen, je hoeft je niet druk te maken over andermans leven
  • Pas mindfulness toe: zorg dat je met je hoofd in het nu bent in plaats van verleden of toekomst
  • Richt je op jezelf, weet wat jij belangrijk vindt. Dan trek je je minder aan van wat anderen vinden
  • Stel prioriteiten: wat moet er nu echt? Je hebt een keuze, minimaliseer ook in je agenda afspraken

Tips voor rust in je hoofd krijgen

Rust in je hoofd: tips & oefeningen om te doen

Mindset en mindfulness zijn voor mij super belangrijk, maar misschien vind je het bovenstaande nog vaag. Het is ook makkelijk gezegd, je hebt vooral oefening nodig om zo in het leven te staan.

Dus wat te doen om rust in je hoofd te krijgen? De onderstaande tips helpen mij direct als ik rust in mijn hoofd nodig heb, maar ook om te zorgen dat ik onrust in mijn hoofd kan voorkomen:

  • Zorg voor routine: mensen gaan goed op structuur, het geeft een stabiele basis
  • Lees boeken: veel mensen doen dit voor het slapengaan, het brengt je geest tot rust
  • Mediteer: zoek letterlijk op ‘rust in je hoofd meditatie’ (bijv. van Michael Pilarczyk)
  • Ga wandelen: dit is goed voor je hersenen, brengt je geest tot rust en geeft inspiratie
  • Kies stilte: we zijn vaak zo druk dat we nooit stil kunnen staan, maar dit is essentieel
  • Wees alleen: je even terugtrekken zorgt ervoor dat je weer rust bij jezelf kunt vinden
  • Minimaliseer: je weet wat ze zeggen; een opgeruimd huis = een opgeruimd hoofd
  • Skip media: ik lees het nieuws niet, heb geen tv en kijk zo min mogelijk op mijn telefoon
  • Planning = key: het geeft mij zoveel rust om een weekplanning en to do list te hebben
  • Plan een back-up uur: zo zit je nooit overvol en kun je kleine klusjes etc wegwerken
  • Maak lijstjes: ook hier zweer ik bij voor snelle notes, boeken, boodschappen, docu’s etc.
  • Wees creatief: kleuren voor volwassen, tekenen of puzzelen zonder doel biedt ontspanning

Rust in je hoofd boek

Bonus tips die helpen bij innerlijke rust

Naast de bovenstaande mindset en mindfulness inzichten en praktische tips, wil ik ook nog wat bonus tips met je delen. Ik weet dat niet iedereen hiervan houdt, maar het helpt velen (inclusief mij):

  • Etherische olie: geuren kunnen ontspannend werken (lavendel is mijn ultieme favoriet)
  • Edelstenen: amethist is één edelsteen voor rust in je hoofd, maar er zijn er nog veel meer
  • Kruiden: zoals kamille thee of een supplement op basis van valeriaan, rhodiola of ashwagandha *

* Let op: ik ben geen voorstander van zomaar supplementen nemen. Laat je hierover adviseren en gebruik dit niet als permanente basis, maar wellicht als tijdelijke hulp in een stressvolle periode.

Boeken over rust in je hoofd

Aangezien lezen bij de tips voor ontspanning hoort, som ik graag nog drie tips voor een ‘rust in je hoofd boek’ op:

Innerlijke rust in huis & hoofd

Tot slot: blijf niet achter de feiten aanlopen

Het is heel verleidelijk om altijd maar door te gaan op de automatische piloot, maar dit werkt gewoon niet. Het is niet voor niets dat steeds meer mensen met een burn-out of depressie te maken krijgen.

Zorg er daarom voor dat je niet enkel schrijft op het moment dat je écht rust in je hoofd nodig hebt (en het eigenlijk al te laat is). Wees het liever voor door een lifestyle te creëren die innerlijke onrust zoveel mogelijk voorkomt.

Maak een ritueeltje van kamille thee voor rust in je hoofd voor het slapen of mediteer elke ochtend 5 minuten, zodat je de dag beter doorkomt. Rust in je hoofd is geen ver van je bed show, je creëert het zelf!

Lukt het jou om rust in je hoofd te houden? Wat helpt jou hierbij? Let me know :)

Liefs Mariëlle

P.S. volg me op Instagram voor dagelijkse tips voor bewuster leven

Volg:
Deel dit artikel:

2 Comments

  1. 30 maart 2020 / 10:18

    Ik ga m’n bullet journal voor April er maar weer eens bij pakken; ben ik creatief bezig en kan ik meer een lijstje/planning voor mezelf maken. Hopelijk werkt het!

  2. Mariëlle
    Auteur
    30 maart 2020 / 18:18

    Lijkt me een geweldig idee :D Enjoy!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.