Druk zijn is een keuze: 10 tips om dit NU te veranderen

Zo na de zomervakantie begint het drukke leven voor de meesten van ons weer. Ik was ook altijd maar druk, totdat ik een boek las dat mijn mindset hierover veranderde. Sindsdien zeg ik nooit meer dat ik het druk heb. En dat is mijn realiteit ook niet meer, want ik ben het anders aan gaan pakken. Hoe vaak hoor jij jezelf zeggen ‘ik ben te druk’? Lees dan even verder, want hoewel het misschien niet zo voelt, is druk zijn een keuze. Hier vind je 10 tips om dit vandaag nog aan te pakken!

Nooit meer te druk

Druk zijn is tegenwoordig de standaard…

In een maatschappij waarbij alles steeds beter, sneller en groter moet, is druk zijn een logisch gevolg.

“We buy things we don’t need, with money we don’t have, to impress people we don’t like”

Die quote kwam jaren geleden aardig binnen bij mij. Het is niet voor niets dat ik zo’n fan ben van minimalisme.

We hebben geleerd dat carrière maken belangrijk is, dus werken overuren en op social media zien we een en al succes.

De druk ligt hoog in deze maatschappij, maar dat wil niet zeggen dat je daar aan mee moet doen…

Waarom ervaren we dit allemaal zo?

Ik dacht ook dat druk zijn normaal was, dus ik had er nooit over nagedacht. Het boek ‘Nooit meer te druk’ schudde me wakker.

Daarin las ik dat we druk zijn vaak gebruiken. Enerzijds als smoes, omdat we eigenlijk gewoon geen nee durven zeggen.

Maar we gebruiken het ook als status symbool. Want wie niet druk is, is automatisch lui – voor dat oordeel zijn we bang.

Tevens hebben velen geleerd te moeten presteren om liefde te krijgen, daarom gebruiken we druk zijn om ons goed genoeg te voelen.

En dan heb je nog het onderdrukken van gevoelens door altijd maar druk bezig zijn, dan wordt het een soort van verslaving.

We leven in een maatschappij waarbij de mannelijke energie te hoog is en de vrouwelijke energie te laag.

Ik ben te druk

Reality check: druk zijn is ‘gewoon’ een keuze

Als je eenmaal weet wat de mogelijke redenen kunnen zijn voor dat ‘altijd maar druk zijn’, kun je het veranderen.

Ook al voelt het misschien niet zo voor je, het is wel echt zo: druk zijn is ‘gewoon’ een keuze.

Als dat niet zo was, dan was ik nu ook nog steeds druk. Maar ik ben andere keuzes gaan maken.

Verander ‘ik heb geen tijd voor selfcare’ maar eens in ‘ik maak geen prioriteit van selfcare’… Autch!

Klagen over het te druk hebben, zet je automatisch in de slachtofferrol. En daarmee blijft verandering uit.

Want het ligt dan niet aan jou, je hebt er dan zogenaamd geen invloed op. Maar dat heb je dus wel ;)

Wat je mag beseffen over die ‘doe-modus’

Ik heb net zoveel tijd als jij, we hebben allemaal maar 24 uur in onze dag. En het is aan ons waar we die tijd aan besteden.

Je kunt alles doen wat je maar wilt, maar je kunt het niet allemaal tegelijk doen. Daar komt ie weer: je zult moeten kiezen.

Het is aan jou wat jij prioriteit geeft. En natuurlijk, er moet gewerkt worden, misschien heb je een gezin met kinderen.

Maar zolang je blijft roepen dat je het altijd druk hebt, verandert er niets. Je agenda wordt niet ineens leger als je niets verandert.

Truth bomb: er komt ALTIJD wel weer iets bij op je to do list, er is ALTIJD wel wat te doen. JIJ moet dus een keer stop zeggen.

Leren plannen kan helpen om minder druk te zijn, maar niet als je dat gebruikt om NOG meer afspraken in te plannen.

Wat geloof jij over rusten? Wen jezelf dit mantra aan: ik ben succesvol (in wat dan ook) OMDAT ik rust neem, niet ONDANKS.

Druk zijn is een keuze

Wil je niet meer te druk zijn? Probeer deze 10 tips

Als je nog midden in de chaos zit, vind je het misschien maar irritant dat ik zo stellig schrijf dat druk zijn een keuze is.

Voor jou voelt het wellicht helemaal niet als een keuze. Daarom deel ik natuurlijk graag ook nog wat tips:

  1. Stop per nu met zeggen dat je druk bent (daarmee versterk je het gevoel alleen maar)
  2. Werk aan je tijd mindset (je gaat écht niet meer dan 24 uur in een dag krijgen)
  3. Plan óók selfcare in, zodat je in die tijd niets anders plant en er echt aan toekomt
  4. Verspil minder tijd met doelloos op je telefoon scrollen (lees: telefoonverslaving)
  5. Verander ‘ik moet’ in ‘ik kan/ik mag/ik wil/ik kies’ – meteen wat druk van de ketel
  6. Werk aan de relatie met jezelf (a.k.a. zelfliefde), zodat je het jezelf kunt gunnen te rusten
  7. Hoe vaak zeg je ja tegen een ander, en daarmee nee tegen jezelf? Leer om nee te zeggen!
  8. Houd eens een week bij wat je energie geeft en wat niet: ga minder doen van dat laatste.
  9. Wees meer in het nu i.p.v. in de toekomst: we zijn zo gewend om te streven, mindfulness doet goed ;)
  10. Ga minimaliseren. Je verwacht het misschien niet, maar het zorgt ervoor dat je tijd overhoudt.

Hopelijk heeft dit artikel over druk zijn is een keuze je aan het denken gezet. En helpen de tips je meteen op weg.

Wanneer je weer eens in de drukke stand staat en het gevoel hebt dat alles moet, vraag jezelf dan eens af: 

  • Moet dit echt?
  • Van wie moet dit?
  • Moet dit nu?

Vaak zijn we drukker in ons hoofd dan dat we in ons werkelijke leven zijn, we leggen onszelf namelijk vooral veel op.

Als je het gevoel hebt dat dit bij jou ook wel eens het geval kan zijn, lees dan mijn artikel over meer rust in je hoofd.

Ben jij ook altijd maar druk? Wanneer ga jij ervoor KIEZEN om dit te veranderen?

Liefs Mariëlle

P.S. wil je dagelijks inspiratie? Volg me op Instagram

Volg:
Deel dit artikel:

2 Comments

  1. 21 september 2020 / 17:44

    Wat een fijn artikel! Minimaliseren is inderdaad een goede tip. :)

  2. Mariëlle
    Auteur
    21 september 2020 / 19:00

    Thanks Kelly :) Jij weet het ook uit ervaring hihi?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.