Blauwe zones pijlers voor een gezond lang leven

Voor veel mensen is januari de tijd van nieuwe gezonde gewoontes. Ik vind dat je daar elke dag mee kunt starten, maar keek toevallig deze maand wel de documentaire serie ‘Live to 100: secrets of the blue zones’. Daar werd ik zó blij van dat ik besloot er een blog over te schrijven. Niet alleen voor mezelf om geregeld terug te kijken, ook voor jou omdat ik vind dat iedereen dit moet weten, én omdat het heel goed aansluit bij mijn visie als The Green Guide! Ze nemen de blauwe zones – waar veel mensen (bijna) 100 jaar worden – als voorbeeld van hoe je gezond lang kunt leven!

Blue zones overzicht

Blauwe zones: waar mensen gezond lang leven

In de documentaire serie ‘Live to 100: secrets of the blue zones’ gaat Dan Buettner naar 5 blauwe zones.

En wat zijn die blauwe zones dan? Dat zijn gebieden waar mensen (veel) ouder worden dan gemiddeld.

De onderzoeksvraag was zoiets als: wat eten en doen deze mensen qua leefstijl om gezond oud te worden?

Je vindt deze blue zones heel verdeeld over de wereld en het zijn zeker niet per se rijke gebieden. Het gaat om:

  • Sardinië (Italië)
  • Okinawa (Japan)
  • Nicova (Costa Rica)
  • Ikaria (Griekenland)
  • Loma Linda (Californië)

Van deze gebieden kunnen we 9 pijlers overnemen om ook zelf – hopelijk – langer gezond te leven.

Want een garantie om oud te worden is er natuurlijk niet, maar actief aan je gezondheid werken helpt altijd!

Het mooiste zou natuurlijk zijn als de politiek/overheid zou helpen, toch kun je ook zelf al een hoop aanpakken.

Hoe gezond oud worden blauwe zones

Belangrijkste pijlers voor gezond oud worden

In de docu worden per gebied de kenmerken of eigenschappen opgesomd, ik pak het even samen.

Op basis van de ‘Live to 100’ afleveringen kun je namelijk over het algemeen het beste letten op:

  • Veel buiten zijn (met genoeg maar niet teveel zon)
  • Community (jong en oud samen tegen eenzaamheid)
  • De kracht van partnerschap (gezonde afhankelijkheid)
  • Het gebruik van geneeskrachtige kruiden (zoals thee)
  • Een zekerheidsfonds om onderling voor elkaar te zorgen
  • Zingeving (of dat nu is qua hobby, werk of als vrijwilliger)
  • Natuurlijke milde beweging (zoals wandelen, tuinieren etc)
  • Lachen, dansen, hoop/geloof & zoveel mogelijk stress mijden
  • Food as medicine (vooral onbewerkt plantaardig, niet 100% vol eten)

Over het algemeen zie je dat deze mensen aan slow living doen en vanuit oude tradities leven.

Er zijn geen extremen zoals kei hard sporten, deze mensen bewegen van nature de hele dag door.

Door hun manier van leven in steile dorpjes en zelf eten te verbouwen in plaats van de hele dag zitten.

Je ziet in de docu ook waar het fout gaat: fast food ketens komen dichterbij, geen tijd meer om te koken etc.

Er wordt daarnaast aandacht besteed aan het overschot aan informatie dat we krijgen van de hele wereld.

Vroeger was je helemaal niet zo goed op de hoogte en was het leven in jouw deel van de wereld lekker behapbaar.

Lang leven tips blue zones

Samengevat in de visie van The Green Guide

Deze docu bevestigde mij op veel aspecten die ik zelf al jaren toepas en doorgeef, dat voelde uiteraard heel goed ;)

Het was ook zéker weer een goede motivatie om te verbeteren waar ik nog wat te winnen heb (zoals minder zitten).

Daarnaast vond ik dus veel herkenning in mijn visie met The Green Guide: waar mogelijk preventief zelf aan de slag.

We kunnen zóveel meer doen voor ons welzijn dan we denken, als we kijken naar onze leefstijl en wat we zoal eten.

In de blauwe zones wordt veel meer in contact met de natuur geleefd, wat vaak ook een stuk duurzamer is.

Het gaat ook vooral om een goede basis die heel simpel is in plaats van 100 trendy health hacks toepassen.

We hoeven het niet zo moeilijk te maken (juist niet zelfs) en we hoeven het ook zeker niet perfect te doen.

Zo drinken ze gerust wijn, maar wel zuiver handgemaakt volgens eeuwenoud recept én met mate.

Daarnaast wordt er veel meer naar elkaar omgekeken, wat ik geloof dat de wereld nodig heeft!

Live to 100: de geheimen van blauwe zones

De pijlers zijn niet gek veel nieuws, wat ik juist een kracht vind dus, het is allemaal niet zo ingewikkeld.

Het is bijvoorbeeld ook al jaren bekend dat het mediterrane dieet gezond is om langer te kunnen leven.

Om echt inspiratie en motivatie te voelen kan ik je zeker aanraden om de documentaire zelf te kijken.

Dat kan op Netflix of als je geen zin hebt om de hele serie te bekijken, check dan de TedEd toespraak:

Dan Buettner heeft overigens ook een boek geschreven als je een fysiek naslagwerk wilt.

Hopelijk heeft deze blog je al genoeg idee van de documentaire gegeven én inspiratie plus motivatie.

Op mijn blog vind je vele artikelen over gezond en bewust leven, zoals deze lijst van 80+ gezonde gewoontes.

Verlies jezelf er niet in, pak een aantal dingen die nu haalbaar zijn voor jou op en kom als dat gewend is weer terug!

Liefs Mariëlle

P.S. volg me op Instagram voor dagelijkse content over bewust leven

2 Reacties

  1. Marielouise
    25 januari 2024 / 19:37

    Bedankt voor dit blog.
    Ik had net de handdoek in de ring gegooid met het gezond eten.
    En nu heb ik net de bestelde boodschappen gewijzigd naar bijna allemaal gezond eten.

  2. Mariëlle
    Auteur
    25 januari 2024 / 19:38

    Wat super om te horen Marielouise, kijk vooral ook echt even de docu als je Netflix hebt, mega motivatie!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.