Slechte gewoontes veranderen & goede volhouden in 2021

Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent voor veel mensen ook goede voornemens en dus nieuwe gewoontes. Hoewel ik vind dat je geen nieuw jaar nodig hebt om goede gewoontes in te voeren, is het wel een fijn moment om het te doen. Ook ik heb dit jaar wat slechte gewoontes die ik wil veranderen én nieuwe goede gewoontes opgesteld. Of je nu slechte gewoontes wilt doorbreken (als in: veranderen of afleren) of nieuwe gewoontes wilt aanleren en die vooral ook wilt volhouden: met dit artikel zit je goed. Ik geef je concrete tips om dit jaar goed te beginnen!

Gewoontes veranderen

Even over goede voornemens voor 2021

Zoals ik hierboven dus al schreef is een nieuw jaar een heerlijk fris moment voor goede voornemens.

Maar elke dag is een nieuw begin, daar heb je geen nieuw jaar voor nodig (stel je voor dat je nu een jaar wacht).

Overigens ben ik geen fan van voornemens, omdat dat weinig concreet is. Het is ‘slechts’ een voornemen.

Ik werk daarom liever met concrete nieuwe gewoontes, ook in het geval van slechte gewoontes afleren.

In mijn artikel met gezonde gewoontes som ik 80 ideeën voor je op (voor zowel body, mind als soul).

Daarbij kun je voor jezelf bekijken: wat je wilt afleren, waar je mee door wilt gaan en waar je mee wilt starten.

Vervolgens kun je kijken hoe je nieuwe zo makkelijk mogelijk kunt aanleren, zodat je ze ook kunt volhouden.

Hoe kun je slechte gewoontes veranderen? 

Voordat ik je tips ga geven om nieuwe gewoontes in te voeren én vol te houden, eerst wat over slechte gewoontes.

Want wat is een slechte gewoonte eigenlijk? Dat kun jij het beste voor jezelf beoordelen: wat doe je dat jou niet helpt?

Als je je er bewust van bent, kun je kiezen wat je ermee wilt doen. Wil je dit verminderen of zelfs volledig afleren? 

Zorg er in ieder geval voor dat je jezelf niet afstraft, want dat motiveert je echt niet meer (ook al denken we vaak van wel).

Wat ik je wil meegeven is om vooral te focussen op wat je dan wél wilt, ofwel vervang slechte gewoontes liever dan ze ‘af te leren’.

Goede gewoontes volhouden tips

Waarom houden we nieuwe gewoontes niet vol?

Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, de meesten zijn half januari hun goede voornemens alweer vergeten.

En dat is ook niet heel gek, want een slechte gewoonte is niet voor niets een gewoonte, je bent het gewend.

Er kunnen verschillende redenen zijn die maken dat je nieuwe gewoontes niet volhoudt:

  • Geen duidelijk doel hebben (zoals een vaag voornemen)
  • Of juist teveel tegelijk willen, waardoor je eindigt met niets
  • Teveel focussen op wat je niet wilt, waardoor je dat juist wél krijgt
  • Als de motivatie niet van binnen komt (je volgt wat anderen doen)
  • Weerstand/sabotage van je ego (bijvoorbeeld de ‘alles of niets houding’)

Nieuwe gewoontes aanleren & volhouden (5 tips)

Wat voor gezonde of goede gewoontes je ook wilt invoeren, de onderstaande tips zullen je helpen!

1. Voer één gewoonte tegelijk in

Om te voorkomen dat je je verliest in de hoeveelheid gewoontes, kun je het beste beginnen met één gewoonte.

In plaats van 4 nieuwe gewoontes aan het begin van het jaar, kun je wellicht beter 1 gewoonte per kwartaal kiezen.

2. Maak het specifiek 

Zoals ik hierboven al aangaf zijn goede voornemens vaak vaag, dus maak er een concrete nieuwe gewoonte (actie) van.

‘Meer water drinken’ is lastig bij te houden, wanneer voldoe je daaraan? Kies liever voor bijvoorbeeld 8 glazen per dag.

Nieuwe gewoontes aanleren

3. Gebruik een habit tracker

Deze tip is voor de bullet journal fans! Of voor diegenen die wel een lijstje op de koelkast kunnen hangen ;)

Door elke dag een vakje aan te kruisen, kun je bijhouden of je nog op koers zit en dat motiveert ook meteen.

Ik heb enkele toffe bullet journals voor je opgezocht: 

4. Geef jezelf reminders

Als je elke dag in je bullet journal schrijft, dan is de habit tracker een handige reminder die je dan toch ziet.

Indien dat niet zo is, kan zo’n tracker op je koelkast bijvoorbeeld helpen. Maar het mag ook een post-it zijn.

Of bijvoorbeeld een achtergrond of wekker op je telefoon. Maak het zo makkelijk mogelijk voor jezelf.

5. Plak nieuwe aan bestaande 

Nog zo’n idee om het jezelf makkelijker te maken is om nieuwe gewoontes aan bestaande gewoontes te plakken.

Zo poetsen we onze tanden allemaal tweemaal per dag. Het is ideaal om daar een nieuwe gewoonte aan toe te voegen.

Slechte gewoontes afleren

Bonus tip: observeer je gedachten

Zodra je iets wilt afleren of iets nieuws wilt aanleren, zul je waarschijnlijk stuiten op weerstand.

Vaak is dit je ego dat niet wil dat je uit je comfortzone treedt of die het allemaal perfect wil doen.

Maar het hoeft niet perfect om verschil te ervaren! Eén dag niet gelukt? Morgen weer een dag.

Lees zeker ook even mijn artikel over de invloed van gedachten en hoe je ze kunt observeren

Gewoontes veranderen: 3 boek tips

Tot slot wil ik nog enkele boeken tips met je delen, mocht je hier meer over willen lezen:

Als je nog hulp wilt gebruiken bij bewuster leven en nieuwe gewoontes: ik heb nog enkele plekjes voor nieuwe coachees.

Samen kijken we waar je staat, waar je naartoe wilt en waar je tegenaan loopt. Ik begeleid je daar met liefde bij!

Check mijn coachpagina als je meer wilt weten en vraag gerust een gratis kennismaking aan.

Welke nieuwe gewoontes wil jij dit jaar gaan invoeren?

Liefs Mariëlle

P.S. volg me op Instagram voor dagelijkse inspiratie over bewust leven

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.