25 tips om een najaar dip te voorkomen (hoe kom ik de herfst door)

Daar is ie weer: het najaar. Voor sommigen dé tijd van het jaar om lekker te huismussen, maar kijkende naar mezelf snap ik dat veel mensen moeite hebben met de herfst en winter. Ik ben zelf echt een zomer mens, dus ook ik moet altijd even wennen. Een herfstdip of zelfs najaarsdepressie kan ik het niet meer noemen, dankzij een heleboel tips die ik inmiddels weet toe te passen. In dit artikel deel ik graag mijn najaar dip tips met je, zodat je het hopelijk kunt voorkomen of in ieder geval de symptomen kunt verminderen. Lees snel verder & deel de link gerust met geliefden!

Wat is een najaar dip of zelfs winterdepressie? (symptomen)

De warme, lichte en lange zomerdagen maken plaats voor donkere, regenachtige, koude en korte dagen met weinig zon.

Veel mensen merken dit al gauw fysiek, mentaal of emotioneel. De symptomen van een herfstdip kunnen o.a. zijn:

  • Weinig energie/futloos
  • Geen motivatie hebben
  • Meer neerslachtigheid
  • Weinig plezier ervaren

Er wordt van alles gezegd over het wel of niet bestaan van een seizoensgebonden depressie. Ik ervaar zeker het effect.

Bij sommigen begint dat meteen als het weer verandert, anderen ervaren het pas als een januari dip na de feestdagen.

Maar het is gelukkig niet zo dat je niets kunt doen tegen een najaar dip en dat je het niet (deels) kunt voorkomen.

Zelf heb ik in de afgelopen jaren heel wat geprobeerd en ik som vanuit mijn ervaring graag 25 tips voor je op!

Najaar tips

Het nut van seizoenen, ook al voelt het misschien niet zo

Misschien kijk je er nu al tegenop en vraag je je af: wat te doen bij een najaar dip, hoe kom ik de herfst door?

Laat ik eerst even beginnen met het nut van seizoenen, want veel mensen staan hier überhaupt niet bij stil.

Ik heb me ook altijd verzet tegen het najaar, maar je hebt er zo weinig aan, want herfst en winter wordt het toch.

Sinds ik bewuster ben gaan leven ben ik alsnog een zomermens, maar haal ik mijn voordeel uit alle seizoenen.

In de zomer heb ik meer energie en ga ik er graag op uit. In het najaar keer ik naar binnen, rust ik en laat ik los.

De natuur werkt ook zo volgens de seizoenen. Bladeren vallen af in de herfst, bloeien gebeurt in het voorjaar.

Een belangrijke basis die ik met je wilde delen vóór de praktische tips, want verzetten betekent lijden!

P.S. lees ook mijn artikel leven met de maancyclus om nog meer in harmonie met de natuur te leven

Hoe overleef je het najaar

Wat te doen bij najaarsdip? 25 praktische tips

Dus, wat te doen tegen een herfstdip als je daar last van hebt? Wat kun je doen om een winterdepressie te voorkomen?

Al lukt het misschien niet om het helemaal te voorkomen als je écht een zomermens bent, probeer toch eens deze tips:

  1. Accepteer het najaar en laat je gevoel er zijn (zie mindfulness)
  2. Ga ondanks het weer tóch naar buiten voor je portie daglicht
  3. Blijf in beweging (wandelen, yoga & sporten houd je gezond)
  4. Let op je voedingsstoffen (met name vitamine D is essentieel)
  5. Eet gezond en wat in het seizoen is, dat geeft je wat je nodig hebt
  6. Gebruik een wake-up light om ochtenden minder zwaar te maken
  7. Moeite met minder zon? Lichttherapie kan dan een fijne optie zijn
  8. Maak de herfst cozy met een fijn kleedje, warme sokken, lampjes etc.
  9. Koop een lekkere (gezonde) najaar thee voor jezelf (zoals sterrenmix)
  10. Of drink warme cacao voor voedingsstoffen, je mood en (zelf)liefde
  11. Boost je mood met vrolijke muziek en dance like nobody is watching
  12. Switch up routine: structuur houd je scherp, switching geeft vernieuwing
  13. Gooi waar mogelijk de indeling in huis om voor een frisse (najaar) wind
  14. Gebruik de ‘binnen tijd’ om flink te ontspullen (check ook mijn e-book)
  15. Probeer een nieuwe hobby (denk aan watercolour, een taal leren, lezen)
  16. Maak gebruik van de kracht van geur (denk aan gezonde aromatherapie)
  17. Blijf leuke dingen inplannen met geliefden (movie night, koken etc.)
  18. Zorg voor voldoende knuffels (mens of dier), voor de nodige hormonen
  19. Als je de mogelijkheid hebt: ga op vakantie (in een boshuisje of naar de zon)
  20. Slaap meer als je lichaam daar om vraagt, de winterslaap is er niet voor niets
  21. Maak dankbaarheid een onderdeel van je dag, check ook mijn journal guide
  22. Gebruik de kracht van geneeskrachtige kruiden voor zowel lichaam als geest
  23. Mediteer om negatieve gedachten niet de overhand te laten krijgen dit seizoen
  24. Boek een healing sessie om te verbinden, ontspannen, loslaten & op te laden
  25. Neem deze tijd voor persoonlijke ontwikkeling (je bent welkom voor coaching)

Herfst winter dip tips

Najaar dip reminder: het wordt het vanzelf weer zomer

Wanneer je stopt met verzetten en meegaat met de natuur, zul je merken dat er minder weerstand tegen het najaar is.

Het is voor een deel ook afhankelijk van je mindset: als je al verwacht dat je in een dip komt, is de kans inderdaad groot.

Ooit las ik een boek met de titel ‘wie heeft bedacht dat regen slecht weer is’, tsja ook daar zit natuurlijk wat in.

Maar dat neemt dus niet weg dat de kans aanwezig is dat je je in de donkere maanden wat minder happy voelt.

Dat mag er zijn en probeer deze tips. Anders eens nadenken over overwinteren of emigreren naar een zonnig land ;)

En natuurlijk wil ik ook serieus benoemen dat wanneer het nodig is je altijd (psychische) hulp kunt zoeken.

Onthoud in ieder geval dat de herfst een functie heeft in de natuur en dus in het leven, maak daar nuttig gebruik van.

En net zoals in de natuur wordt het ook weer zomer: na regen komt zonneschijn. Dat waarderen we dan weer enorm!

Liefs Mariëlle

2 Reacties

  1. Rachel
    14 oktober 2021 / 20:24

    Wat een leuke punten zeg! en zeker leuke tips voor de meeste mensen :)

  2. Mariëlle
    Auteur
    15 oktober 2021 / 13:10

    Dankjewel Rachel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.