Na mijn reis naar Sri Lanka ben ik begonnen met mediteren. Ik had er voorheen al interesse in, maar ik wilde het eerst eens doen met een begeleider. En mediteren in een boomhut in Sri Lanka was toch wel de beste plek om dat te leren, wat een ervaring! Het is al bijna een jaar geleden en ik mediteer nu nog steeds elke avond. Wil je weten waarom meditatie zo goed en fijn voor je is? In dit artikel vertel ik je dat!

Waarom meditatie

Waarom meditatie

Meditatie is niet alleen maar voor vrouwen, ook mannen doen het. Het is ook niet alleen voor zweverige types, dat wordt gelukkig steeds vaker ingezien. Nu geef ik eerlijk toe dat ik wel een beetje hippie ben, maar hey meditatie is goed en fijn! Hieronder zet ik een aantal dingen op een rij die ik zelf ervaar.

Even tijd voor jezelf

Je kunt meditatie het beste niet als een ‘moetje’ zien. Het is juist een moment om even te relaxen en even de tijd te nemen voor jezelf. Ik mediteer zelf elke avond voor het slapengaan. Dit doe ik bewust omdat ik er in de ochtend geen tijd voor maak, dat weet ik van mezelf. Overigens hoef je helemaal niet lang te mediteren om er al profijt van te hebben. Ik doe het elke avond 5 minuten in bed. En dat heeft nog een heel groot voordeel, daar kom ik dadelijk op!

Goed voor je ademhaling

De voornaamste reden waarom ik begonnen ben met meditatie, is mijn chronische hyperventilatie. Doordat ik waarschijnlijk heel mijn leven al verkeerd ademde, had ik het altijd benauwd. En de dokter maar beweren dat ik astma had (en me 16 jaar lang medicijnen geven daarvoor). Uiteindelijk bleek dat het chronische hyperventilatie was en therapie heeft hierbij geholpen. Het is alleen niet over als in dat ik er nooit meer aan hoef te denken. Ik moet er juist mijn hele leven op blijven letten. Door elke avond te mediteren ben ik dagelijks op een goede manier bezig met mijn ademhaling en dat helpt!

Slapen

Ik noemde zojuist al dat ik dus elke avond mediteer voor het slapengaan. Het voordeel daarvan is dat je héérlijk slaapt. In plaats van dat je nog malende gedachten hebt voor je gaat slapen, heb je je gedachten al opzij gezet. Je focust je tijdens het mediteren even enkel op je ademhaling en laat je gedachten als wolkjes voorbij waaien. Door deze rust in je hoofd, kun je sneller en beter slapen.

Relativeren

Hoewel het niet de hoofdreden is dat ik minder stress, werkt het zeker mee. Door te mediteren ervaar je meer innerlijke rust. En dat helpt me bij situaties waarbij ik stress of woede ervaar. Ik stress minder snel en als iemand me boos maakt, kan ik dat beter ‘uitzetten’. Ook kon ik er bijvoorbeeld niet tegen als iemand voor mijn voeten liep. Doordat ik mediteer, fok ik me daar niet meer over op en haal ik die persoon rustig in. Dit is voor mij toch wel een mooi punt in het lijstje van waarom meditatie zo fijn is!

Tot slot: mijn favoriet

Het leek me leuk om dit artikel af te sluiten met mijn favoriete video voor mijn dagelijkse portie meditatie. Toen ik er mee begon, heb ik een aantal video’s gekeken. Deze meditatie video vind ik de fijnste, ik gebruik hem elke avond. Ik zeg overigens video, maar het is meer luisteren dan kijken!

Ik hoop dat ik je met dit artikel wellicht geïnspireerd heb om je ook eens te verdiepen in meditatie. Het is niet moeilijk om te doen, je kunt het zelfs op elk gewenst moment en waar je het maar wilt doen. Wat er wel moeilijk aan is, is om je gedachten helemaal op nul te zetten. Dat moet je leren! En dat gaat alleen als je oefent :). Indien je wel al mediteert, ben ik heel benieuwd waarom meditatie voor jou werkt?

Liefs Mariëlle