Hoe ik eindelijk van acne af kwam [50 tips tegen puistjes]

Word je moedeloos van puistjes? Heb je al van alles geprobeerd, maar krijg je ze maar niet weg? Ik weet als geen ander hoe het voelt… Wat heb ik lang uitgekeken naar het schrijven van dit artikel: het moment dat mijn huid ein-de-lijk rustig zou zijn. Jarenlang heb ik gestruggled met puistjes, maar ik hield hoop en heb veel geleerd over onzuiverheden én gezondheid. In dit artikel lees je hoe ik van acne af kwam, inclusief de 50 tips tegen puistjes die ik heb geprobeerd in de afgelopen jaren!

Acne voeding, hormonen, stress

Hoe ik eindelijk van acne af kwam

Het begon net als bij zovelen met jeugdpuistjes (voornamelijk mee-eters, kleine witte puntjes). Ik vond het vervelend, maar het hoort er nu eenmaal bij. Ik dacht dat het vanzelf zou stoppen, maar dat deed het niet.

Allerlei middeltjes probeerde ik, want merken maken je wijs dat dat de oplossing is en ik wist niet beter, ik was hopeloos. Op een gegeven moment begon ik met de pil vanwege een onregelmatige cyclus en menstruatiepijn.

Maar zoals velen de anticonceptiepil gebruiken tegen acne, werkte dat bij mij niet. Terwijl ik aan de pil was, had ik ook onzuiverheden. En hoe ouder ik werd, hoe erger de puistjes werden… Inmiddels kon ik er niet meer afblijven.

Ik werd steeds meer onzeker en bleef tips proberen, maar niets hielp. Uiteindelijk besloot ik naar de huisarts te gaan, waar ik een steeds heftiger middel kreeg (zalf tot antibiotica). Ook dit hielp niet en roaccutane ging me te ver.

Nog meer zoeken… Ik leerde over de diepere oorzaken, paste mijn lifestyle aan en besloot te stoppen met de pil. Helaas kreeg ik nog meer puistjes, want: mijn hormonen bleken uit balans te zijn. Oorzaak gevonden!

In 2019 ben ik hiermee aan de slag gegaan, met resultaat: mijn huid is nu rustiger dan ooit. Ik deel graag alle tips die ik tijdens mijn zoektocht ben tegengekomen, ik weet vrij zeker dat dit ook jou gaat helpen.

Tips tegen puistjes

Belangrijk: pak de oorzaak aan i.p.v. het gevolg

Wat ik belangrijk vind om te delen, voordat ik inga op de tips, is het volgende: zoek alsjeblieft naar de oorzaak in plaats van puistjes te bestrijden met allerlei middeltjes. Dat gaat je een heleboel moeite en geld schelen.

Soms komt het voor dat je bijvoorbeeld niet tegen een bepaald ingrediënt in een verzorgingsproduct kunt en is het met een ander product opgelost, maar meestal is dit niet de oorzaak en kun je blijven bestrijden.

Als ik toch eens jaren eerder had geweten wat ik nu weet… Daarom deel ik mijn ervaring. Ik heb eerlijk waar meer dan duizend euro uitgegeven aan het vinden van de oplossing, maar het was het allemaal niet. Zonde!

Weet dat puistjes een teken zijn dat er iets in je lichaam aan de hand. Een puistje af en toe kan gebeuren, maar als het blijft, dan is er wel degelijk iets mis. Je lichaam probeert je dit met de onzuiverheden te vertellen.

Wanneer je maar dingen blijft proberen om puistjes zo snel mogelijk weg te krijgen, pak je nog steeds het probleem niet aan, dat waardoor ze ontstaan. Je blijft dan achter de feiten aanlopen, tot je de oorzaak aanpakt.

Lees ook eens mijn artikel over bewust omgaan met je lichaam & medicatie

50 natuurlijke tips tegen puistjes (acne)

Goed, dan is het nu tijd om alle natuurlijke tips te delen die ik in de afgelopen jaren heb toegepast. Ze bestaan uit vrij basic tips die je direct kunt toepassen, maar ook meer ‘advanced tips’ als de simpele tips niet werken. 

  1. Was je handen met zeep voor je je gezicht aanraakt
  2. Reinig je gezicht tweemaal per dag, maar zeker niet vaker
  3. Verwijder altijd je make-up voordat je gaat slapen
  4. Gebruik geen agressieve maar juist milde producten
  5. Houd een simpele, natuurlijke, verzorgingsroutine aan
  6. Wissel niet te vaak van verzorgingsproducten
  7. Skip foundation, hierdoor kan je huid niet ademen
  8. Wanneer het ook maar kan, draag dan even geen make-up
  9. Draag je wel make-up? Gebruik dan natuurlijke producten
  10. Knijp puistjes niet uit, je duwt de ontsteking zo naar binnen
  11. Gebruik geen scrubs, ga liever voor een kleimasker of een exfoliator
  12. Reinig je telefoon regelmatig (hier zitten super veel bacteriën op)
  13. Was je kwasten elke week met een milde shampoo i.v.m. bacteriën
  14. Gebruik een apart handdoekje voor je gezicht & wissel deze geregeld
  15. Wissel je kussensloop regelmatig (of draai je kussen simpelweg om)
  16. Slaap elke nacht minimaal 7 à 8 uur: essentieel voor je gezondheid
  17. Zit minder en beweeg meer; een gezond lichaam is een mooie huid
  18. Reduceer stress zoveel mogelijk, want dit beïnvloedt je hormoonbalans
  19. Wanneer het kan, geniet dan van de zon (uiteraard niet de hele dag bakken)
  20. Stop met roken en het liefst ook met alcohol drinken, ook dit heeft effect
  21. Gebruik natuurlijke schoonmaakmiddelen i.v.m. hormoonverstorende stoffen
  22. Spoel je gezicht goed af na het wassen van je haren, shampoo kan je huid irriteren
  23. Zelfde geldt voor plastic, vermijd dit zoveel mogelijk i.v.m. hormoonverstoring
  24. Drink veel water, zodat je lijf niet uitdroogt (bepaalde kruidenthee werkt ook)
  25. Laat je bloedwaarden prikken op een tekort aan essentiële voedingsstoffen
  26. Krijg je niet voldoende voedingsstoffen binnen? Overweeg dan een supplement
  27. Verander je mindset: wees niet boos op je lijf, zie hoe hard het voor je werkt
  28. Laat de obsessie voor een perfecte huid los, accepteer hoe de situatie nu is
  29. Vergelijk jezelf niet met vrouwen in magazines, dit is gefotoshopt en dus ‘perfect’ nep
  30. Stoom je gezicht geregeld met kruiden in het water of ga af en toe naar de sauna
  31. Houd een huiddagboek bij (met foto’s) gedurende je cyclus, zo vind je wellicht de oorzaak
  32. Verdiep je in je huidtype (droog, vet etc.) en pas je verzorgingsroutine daar op aan
  33. Zitten je puistjes altijd op dezelfde plek? Check met face mapping wat dit betekent
  34. Pas niet teveel tips tegelijk toe, want dan kun je moeilijk achterhalen wat écht hielp
  35. Een voedingsdagboek kan ook inzicht geven in waar je huid precies op reageert
  36. Kom je er hiermee niet uit? Laat een voedselintolerantietest doen om dit uit te vinden
  37. Visualiseer jezelf met een egale huid, voel het gevoel van het hebben van een mooie huid
  38. Kijk niet te vaak & dichtbij in de spiegel; wordt het niet beter van, je voelt je alleen slechter
  39. Zit ook niet de hele dag met je hand aan je gezicht (zoals met je hoofd op je hand leunen)
  40. Verander je doel van een egale huid krijgen naar een gezond lichaam krijgen (rest will follow)
  41. Stop met zuivel, hier ligt bij veel mensen de oorzaak, dit is vaak ook de oorzaak van eczeem
  42. Eet zo min mogelijk geraffineerde suiker en ongezonde vetten, kies een gezond eetpatroon
  43. Stop met de hele dag eten, zo blijf je je darmen storen, ik eet 3x per dag een goede maaltijd
  44. Ga voor langzame koolhydraten en low glycemic foods i.v.m. je bloedsuikerspiegel
  45. Eet genoeg fruit, dit zit boordevol fijne voedingsstoffen voor je gezondheid én huid
  46. Skip soja, ik krijg hier ontstekingen van & mag het niet van mijn hormoontherapeut
  47. Eet zoveel mogelijk groenten als je maar kunt (liefst zelfs 400 gram) & varieer hierin
  48. Gebruik kruiden om ontstekingen in je lichaam te verminderen (zoals kurkuma)
  49. Doe een darmonderzoek om te kijken of je darmflora in balans is (zo niet: probiotica)
  50. Ook cyclus/menstruatieklachten? Schakel een hormoontherapeut in die je kan helpen

Hoe ik eindelijk van acne af kwam

Extra toelichting op de tips om puistjes te bestrijden

Dus, wat helpt écht tegen puistjes bij volwassenen? Daar is niet één antwoord voor. Acne en welke producten je gebruikt staat niet altijd in relatie met elkaar. Kies bij acne ook niet direct voor de anticonceptiepil.

Vraag jezelf liever: waar komt mijn acne vandaan? Welk voedsel veroorzaakt acne bij mij? Zoek niet per se naar welke vitamine goed is bij acne, maar kijk of je van alle voedingsstoffen voldoende binnen krijgt.

Waar zitten je puistjes en waarom zitten ze daar op die plek? En wanneer heb je acne tijdens je cyclus? Is het dan hormonale acne? Als je dit vermoedt, schakel dan hulp in van een hormoonspecialist.

Ik had vooral acne bij mijn eisprong (ovulatie) en niet zo zeer voor mijn menstruatie (ongesteld). Lees mijn artikel met menstruatiecyclus uitleg als je geen idee hebt hoe dit überhaupt werkt in je lijf!

Het opspelen van acne rond mijn eisprong lag bij mij aan een te hoog testosteron & PCOS. En vervolgens uitknijpen maakt het erger.

Weet dat veel dames er niet mee geholpen zijn om naar de huisarts te gaan. Er wordt daar meestal niet naar voeding of hormonen gekeken en dat terwijl dit (zuivel, suiker, gluten) wel degelijk vaak de oorzaak is.

Maar: bij de ene persoon is het misschien suiker, bij de ander wellicht chocolade. Bij mij heeft dat laatste gelukkig geen invloed. Stress merk ik echter wel aan mijn huid. Er is dus meestal geen acne quick fix, maar een zoektocht.

Natuurlijk is het prima om acne huismiddeltjes te gebruiken (zoals citroen, aloë vera of tea tree) om bestaande of opkomende puistjes aan te pakken, maar kijk dus verder dan dat en zoek de oorzaak.

Tips tegen onzuiverheden

Ik hoop dat het delen van mijn ervaring je wat herkenning geeft. Weet dat je niet de enige bent en dat er wel degelijk een oplossing is! Verlies jezelf echter niet in het vinden van die ene oplossing, het is vaak een combinatie.

Hopelijk helpen de 50 natuurlijke tips tegen puistjes je naar een gezond lichaam én een egale huid. Heb jij nog extra tips? Laat dan gerust een reactie achter. Ook als je gewoon jouw ervaring wilt delen is dat welkom :)

Liefs Mariëlle

P.S. volg je me al op Instagram? Daar deel ik dagelijks inspiratie!

Volg:
Deel dit artikel:

4 Comments

  1. 11 februari 2020 / 12:38

    Dat is een uitgebreide lijst met tips! Ik denk ook dat er niet zoiets bestaat als één oorzaak voor iedereen. De tip over foundation vind ik persoonlijk een moeilijke. Vaak is foundation net een manier om terug een beetje zelfvertrouwen te krijgen, als dit is aangetast door acne. Maar dan is het belangrijk om je huid ‘s avonds weer goed te reinigen, zoals je ook schrijft.

  2. 11 februari 2020 / 14:09

    Deze blog was echt precies waar ik naar op zoek was, dus thanks voor de timing :). Mijn huid is echt een mijnenveld de laatste tijd (altijd wel last van gehad eigenlijk) en ik wil het nu eindelijk eens serieus aanpakken. En ik heb inderdaad gemerkt dat de oorzaak aanpakken zo belangrijk is, want sinds ik gezond eet en veel water drink is echt al heel erg verbeterd. Maar ik ga deze tips zeker opslaan!

  3. Mariëlle
    Auteur
    11 februari 2020 / 18:12

    Zeker niet! De één heeft een allergie, bij de ander zijn wellicht de hormonen uit balans. Maar met deze tips zou de oorzaak toch te vinden moeten zijn ;) Over foundation: ja dat helpt zeker bij zelfvertrouwen. Maar dat is zelfvertrouwen op basis van een laagje en zou juist van binnenuit mogen komen. Echter, ik weet als geen ander hoe vervelend het is, dus ik schrijf ook niet dat je geen make-up mag dragen. Foundation is echter vaak een dikke laag, daarom koos ik zelf uiteindelijk voor concealer op de nodige plekjes!

  4. Mariëlle
    Auteur
    11 februari 2020 / 18:13

    Hee Veerle, fijn om te horen dat ie voor jou op het beste moment komt! Hopelijk vind je snel de oorzaak :) Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.